tisdag 2 augusti 2022

Handlingsförlamad och svart

Dove Cottage, Grasmere. Foto: Astrid Nydahl
 

Hösten och vintern har alltid varit min bästa tid. Det är då jag läser och skriver som bäst.

Det som väntar i år och 2023 är så hotfullt att det inte går att hantera. Jag är ensam om viljan att snarast lämna detta som varit vårt hem i 20 år. Ensam både i tanke och handling. 

Handlingsförlamning blir resultatet. Ur den kan bara en mycket svart känsla komma, en känsla av att det omöjliga erövrar oss.

Hur betalar man en el-räkning på 12.500:- med en pension på 5.500:-? Till och med jag är upphunnen av realiteterna. Och den beräkning jag hänvisar till är gjord för el-område 3, inte 4 där jag bor (och där priserna är ännu högre).

Jag flydde Malmö med min familj 1982 och svor att jag aldrig mer skulle bo i en lägenhet och tvingas uthärda grannarnas moderna liv, med dunkande och tjutande musikmaskiner och andra tortyrredskap. Hur länge kommer jag att kunna hålla det löftet?