lördag 6 augusti 2022

Den livsstil som alkoholindustrierna säljer

Foto: Astrid Nydahl
 

Det kärl vinet förvaras i blir så småningom inte det viktigaste. Kärl nummer ett är den människa som blivit beroende av vinet. Alkoholen måste dagligen fylla detta kärl med tillräckligt mycket för att det ska sluta skaka, svettas, kräkas eller snubbla. Alkoholen går från kärl till kärl men det är först i det mänskliga kärlet det går att se vad det egentligen är för substans. 


Reklam för "lyckligt" vindrickande

Den livsstil som alkoholindustrierna säljer – mjuk umgängestrivsel, lättnad, avslappning – äger giltighet bara fram till den punkt där alkoholisten faller. Han förvandlas från vinnjutare till kärl. Han blir, från tå till hjärna, det kärl som varje dag måste ta emot öl, vin eller starkare drycker som innehåller alkohol. Finlands motsvarighet till Systembolaget har egentligen det enda vettiga namnet, det namn som kunde få vem som helst att inta en avvaktande attityd: Alko.

 

2 kommentarer:

skepparn sa...

Faktiskt (nästan) on topic.
Köpte en grästrimmer.
Namn AL-KO...
Folk stirrade lite när jag kom bärande på paketet.
Tyckte jag !

elina sa...

Som fd. terapeut för gravida och småbarnsföräldrar med beroendeproblematik läser jag aldrig böcker med missbrukarnas beskrivningar över sitt missbruk. Livets berättelser då räcker för evigt. Jag har material för flera böcker men skriver förstås inget.
Med patientens tillåtelse använde jag dock fall i mina föreläsningar. Ibland grät åhörarna.

Kan dock skryta med att nästan 100% levde sedan utan droger så kallad normalt liv. Dock var uppföljning bara 3 år men många besökte mottagningen även senare för att visa upp sina nu stora barn.
Metod: lyssna på patienten och mänskligt bemötande samt Lösningsfokuserad terapimodell. Tänk, vi hade inga väntetider heller. Det var då, nu är allt nedlagt. För dyrt.