Göran Hägg: Sanningen är
alltid oförskämd. En biografi över August Strindberg (Norstedts)
"Vi hittar galna idéer och dumma synpunkter hos Strindberg eller hans personer, men i de mogna verken nästan aldrig en omöjlig replik, psykologisk orimlighet eller orealistisk reaktion. Aldrig en falsk ton. Hos Strindberg är denna kompromisslösa psykologi en god del av förklaringen till hans bestående storhet." (Hägg)
"Vi hittar galna idéer och dumma synpunkter hos Strindberg eller hans personer, men i de mogna verken nästan aldrig en omöjlig replik, psykologisk orimlighet eller orealistisk reaktion. Aldrig en falsk ton. Hos Strindberg är denna kompromisslösa psykologi en god del av förklaringen till hans bestående storhet." (Hägg)
Göran Hägg var en av Sveriges
ovanliga författare; knivskarpt intellekt förenat med humor och stil präglade
hans konstnärsskap.
Hans absolut sista bok har
jag nu läst. Det är svårt att överskatta kombinationen Hägg/Strindberg. Inför
resultatet kan man bara känna en ödmjuk tacksamhet. Ty denna bok blev
färdigskriven just före Häggs tragiska bortgång i fjol.
Vet vi tillräckligt om
Strindberg? Svaret är kanske att de flesta av oss har uppfattningar om, och
generella bilder av honom. Det är inte detsamma som kunskap. För mig var det i
högsta grad nyttigt att med Hägg som guide vandra genom hans livsgärning. Den
är som bekant omfattande, och den söker sig fram genom åren som en ständigt
blåsande vind. Undantagsperioderna finns och de är tragiska. Strindbergs
guldvurm i Paris och hans besatthet av övertygelsen att någon/något förföljde
och ville döda honom är blott tecken på en överhettad hjärna och tragiska i den
meningen att han själv inte kunde styra över skeendet. Men det är sannerligen
inte huvudsaken i en berättelse om hans liv och verk.
Jag ska inte skriva punkt för
punkt om Häggs berättelse. Istället nöjer jag mig med att konstatera ett par
viktiga saker: Hägg presenterar och diskuterar det mesta Strindberg skrev:
romaner, reportage, dramatik, poesi. Vid sidan av det diskuterar han de
enskilda verkens omgivning: förlagen, ekonomin, kritikerna, familjen. Inte
minst på den senare punkten skapar han klarhet. Hur färgade till exempel hans
tre äktenskap – med tillhörande dramatik – av sig i hans verk?
Häggs språk och attityd kan
definieras som en kombination av strikt litteraturvetenskap korsad med ett passionerat
person- och konstnärsporträtt. Den Strindberg han visar oss kan man med glädje
lämna vidare till nya läsare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar