Foto: Astrid Nydahl |
”Det är lätt att mobilisera islamkritiska
röster när islam representeras av Abu Hamza al-Masri och Abu Qatada men det
blir betydligt svårare när Tariq Ramadan gör det. Men han har många kritiker
som menar att under hans demokratiska fernissa döljs en mer hårdför islamist”
(Carl Rudbeck, ur Islam och liberalismen)
Hur lär vi oss av tidigare epoker i historien?
Under mycket lång tid fanns det ett mantra som i relation till den nazistiska
förintelsen av judarna löd: ”Det får aldrig mer hända”. Vem skrev inte under på
det? Men vad det egentligen betydde rådde det allmän oklarhet om. Mantrat
hördes också på 1990-talet då två gigantiska katastrofer, också de kallade
folkmord (eller etnisk rensning), pågick: dels de ex-jugoslaviska krigen, dels
massakrerna i Rwanda. Av det som hördes från serbiskt och bosnienserbiskt håll
behövde man aldrig tvivla på uppsåtet: att ”befria” Bosnien från bosniaker.
Från Rwandiskt håll förhöll det sig likadant. Folkmordet på en miljon tutsier
var etniskt formulerat: var man tutsi skulle man dö och för dödandet stod
landets hutuer. Men kan man jämföra balkankrigen och folkmordet i Rwanda med
den nazistiska förintelsen? Jag är av
den bestämda åsikten att man alltid bör studera historien för att kunna hantera
framtiden bättre. Det som förenar massmord av det här slaget är att det alltid
finns en herrefolks-ideologi i bakgrunden. Man anser sig tillhöra en bättre del
av mänskligheten. Det råder ingen tvekan om att det förhöll sig så i de tre
nämnda fallen.
Vad detta har med framtiden och vår förmåga
att stå islamismen emot är för mig uppenbart. Islamismen är, precis som
nazismen, kommunismen och nationalismen en totalitär ideologi som sätter islam
över alla andra mänskliga tanke- och livsformer. Icke-muslimerna definieras som
kuffar, vilket redan etymologiskt är ett begrepp som är kraftigt nedvärderande
av icke-muslimerna. Begreppet har fått en renässans parallellt med den
muslimska väckelsen. I hela den ideologi som styr muslimens relation till en
icke-muslimsk omgivning finns det en rad instruktiva och/eller vägledande
begrepp. Jag ska inte gå in på dem, men vill sammanfatta med det faktum att
också i de muslimska länder finns det, historiskt och samtida, ett system av
sådana regler som styr icke-muslimens liv.
I västvärlden innebär islamismen ett ständigt
framförande av särkrav. Demokratins två pelare av yttrande- och tryckfrihet
medger att sådana krav framförs. Men det är stor skillnad att vika undan för
dem. Det medför att samhällsförändringen i riktning mot shariaregler förstärks
genom små, ibland knappt synliga, steg. När de nått ett visst stadium gör de
livet outhärdligt för omgivningen. Det mest anmärkningsvärda är att islam
ensamt kommit att spela denna separatistiska roll i invandrarmiljöerna. Varken
judar eller romer har ställt sådana särkrav på det svenska samhället, inte
heller landets erkända minoriteter. Vad de strider om är att bli respekterade
utifrån sina speciella, ofta geografiska, omständigheter, vilket samerna
alltjämt gör, inte minst i frågor som rör renbetesmarkerna. Inga andra
religiösa traditioner har, sedan de kom till vårt eget land med invandrarna,
ställt särskilda, civilisatoriska och politiska krav på det svenska samhället.
En eller annan liten sak har naturligtvis kommit upp – som huruvida en
spårvagnsförare i Göteborg fick lov att använda den sikhiska turbanen eller
inte – men det har handlar om enskilda fall och inte ett massivt grupptryck.
Att stå islamismen emot är att avvisa
särkraven. Att säga nej till könsapartheid, könsstympandet av flickor, införandet
av shariadomstolar (också i civilrättsliga mål), krav på rätten att bära hijab
eller niqab i offentliga yrken (kompletterat med ett totalförbud av burkan),
samt inte minst att prejudicerande skärpa alla domar i så kallade
hedersbrottsfall. Den som kommit till Sverige måste inordna sig inte bara i det
som föreskrivs av svensk lag utan också svenska seder och traditioner. De har tagit
med sig en ”muslimsk” kultur till Sverige. Vårt lands politiska klass har med
stängda ögon och stor naivitet låtit det ske. Därför måste vi själva, liksom
andra europeiska folk, säga stopp och hävda ett minimum av anständighet och
civiliserat beteende. Sverige är inte en del av den muslimska kulturen, inte
heller av asiatiska, arabiska eller nordafrikanska öken- och stamkulturer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar