tisdag 9 juni 2015

Essingeleden Never Sleeps. Abbekåsskånska och en utgrävning ner i 1600-talets stad



Jag lyssnar numera bara på klassiskt och jazz av det lågmälda slaget. Men när jag av en slump fick höra talas om denna ville jag så gärna spara den, om inte annat som en bloggpost. Alfs Abbekås-skånska kan man i mitt läge bara falla för. En text om sången hittade jag också.
Essingeleden Never Sleeps är uppföljaren till förra årets EP Blå Parkas Blos och är samtidigt en vägvisare inför Alfs kommande femte album på svenska. Den nya plattan beräknas komma ut i september. Flera av låtarna är under influens av beatnik och pratpopjazz. Med sig har Alf gästande jazzmusiker som till exempel Goran Kajfes på trumpet som medverkar på Blå Parkas Blos. Per "Ruskträsk" Johansson spelar tvärflöjt på låten Essingeleden Never Sleeps och videon är gjord av Alf själv. Den visar obetydliga platser som kommit att bli landmärken för personliga händelser och minnen och är inspelad i slutet av förra sommaren.
– Jag färdades under många år dagligen längs Essingeleden och det är fortfarande bland det första jag ser när jag drar upp rullgardinen varje morgon. Det blir lite mindre Falling Down om man tänker historier och levnadsöden istället för bara bilar och trafik, ett ständigt pågående, säger Alf till GAFFA.
***

Utgrävningen vid Heliga Trefaldighet, Kristianstad. Foto: Astrid Nydahl


Och här i stan gör man nu arkeologiska utgrävningar inför bygget av ett nytt församlingshem till Heliga Trefaldighetskyrkan, den fantastiska kyrkan som Christian IV lät uppföra. Den är värd en stunds läsning. Kyrkan står där som en påminnelse om att vi faktiskt var danskar en gång i tiden, vi skåningar (eller östdanskar som det hette). Man har funnit lämningarna av den första prästgården som alltså byggdes på 1620-talet. Och en rejäl bit kakel från en ugn, med krucifix och Jerusalemmålning intakta. En mycket stor brunn hittade man, men fyllde genast igen den p.g.a. rasrisken. Så det är spännande tider vi lever i också lokalt.

Detalj av utgrävningen. Foto: Astrid Nydahl