fredag 27 mars 2015

Prisutdelning i Bernurs Virginia Woolf-tävling

Jag är själva motsatsen till en tävlingsmänniska. Men när Björn Kohlström utlyste sin Virginia Woolf-tävling kunde jag bara inte låta bli. Jag och tre andra vann var sin bok. Med posten kom idag hennes samlade noveller. Och så här skriver Björn på sin blogg:
"I morgon är det 75 år sedan Virginia Woolf dog. Bernurs tävling är över. Fyra vinnare har vunnit var sitt exemplar av Virginia Woolf, med följande utfall, för finurliga svar på följande frågor:
1. Är du rädd för Virginia Woolf? 2. Är du Virginia Woolf?"
Och så återger han mina svar med en liten kommentar:
" Thomas Nydahl vinner också Samlade noveller, för svaren:
1 Jag har alltid varit rädd för V.W. Men när jag såg det där vidunderliga käbblandet i filmen, orsakat av drycker och personligheter, så slutade jag. Där finns två skådisar som varken räds sig själva eller publiken, de kör på i högsta hastighet, och om inte förr förstår man i femtioårsålderna att det vi räds egentligen är själva livet. Deras rädsla är ju en ömsesidig misstroendeförklaring. De är lika rädda båda två och därför har deras rädsla smittat av sig. Gud så rädd jag varit. Och så rätt jag fått - det är livet som inger den största rädslan. I varje sekund och hela tiden.
2 Jag V.W.? Nej, aldrig. Men nog har jag sett hur det lyst i tornet och nog har jag känt att det egna rummet varit för litet. Så skulle någon säga: Är du V.W.? skulle jag svara: vem av oss är inte det? 
[Att överskrida de 133 tecknen som stipulerats är helt i Virginia Woolfs anda. Hon tänjde på alla regler.]"
Det är väl bara att buga och tacka. Men läs hela bloggposten, som du når genom länken ovan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis, Thomas! Det här var roligt att läsa. Och ett välförtjänt pris.

Anders Wikström

Inre exil sa...

Tack Anders! Visst var det lite roligt. Jag uppskattade det mycket.