onsdag 4 mars 2015

När det äntligen lossnar med skrivandet

Med nya kaffemuggarna vid havet en frostig förmiddag. Foto: Astrid Nydahl
Efter flera års obeslutsamhet och stillestånd tog jag nu fram ett ofärdigt manus igen. Jag visste att det kunde bli en omöjlighet och att jag bara skulle få stänga det igen. Men så fick jag en idé. Sprängde sönder manuset i nitton olika avdelningar och började mata in textstycken under respektive avdelning. Det tog några timmar. Så öppnade jag det nygamla manuset och såg genast vad som skulle göras. Började skriva igen, nu med större intresse och inspiration. Sakta har det gått, men nu kommer det att bli en färdig bok av det. Förhoppningsvis till hösten. Boken om barndom, tonår och familjeliv i Malmö skildrat utifrån högst subjektiva perspektiv, med tonvikten på det tidiga livet men insatt i ett nutida perspektiv. Vad den ska heta? Inte en aning just nu. Det får bli en senare fråga.


1 kommentar:

Stefan Lundin sa...

Mycket intressant Thomas. Malmö är kanske den stad i Sverige som ändrats mest sedan 1970-talet med den extensiva invandringen, de sociala problemen, den idag enorma skuldsättningen (-4,2 miljarder kr), "utanförskapsområdena". Samtidigt byggs flera påkostade anläggningar som det nya konferens, kongress och hotellcentrat "Malmö Life" i centrum, en helt ny stadsdel i Hyllie och lyxbostäderna i Västra hamnen. Kontrasternas stad, alltså. En del kallar den för en mångfaldens mönsterstad. Från arbetarstad till vad? Hoppas du kan anknyta lite till det i din bok.