tisdag 10 mars 2015

Bland blommor och bin, under tidens mörka moln

Foto vid Östersjöstranden: Astrid Nydahl
Det närmar sig nu. Nästa operation. Den 24 mars ligger jag där på bordet igen. Men just nu frågar jag mig mest hur jag ska bli av med den här vintersjukan. Jag vill inte vara sängliggande fler dagar. Min enda starka vilja är att ta mig ut och lukta på vårvinden. Inte läsa. Inte skriva. Bara finnas i den ömsom milda, ömsom elakt kyliga vinden vid Östersjön.

Det är groteska tider vi lever i. När en fritös fattar eld i köket till en källarmoské i Eskilstuna(x) och hela lokalen brinner upp börjar "godhetens" alla profeter yla om hatattacker. Anförda av sin ideologiske ledare, f.d. "historikern", numera "historiejournalisten" Arnstad försäkrade de oss om att "fascismen" och "islamofoberna" satt fyr på stället. Att de hade fel kommer de aldrig att medge. I Ryssland dekorerar Putin en av de misstänkta mördarna av Litvinenko i London, och i en officiell film berättar Putin om hela planeringen inför annekteringen av Krim. Reaktionerna hittills?

Nu heter det att tjetjenska islamister mördade Nemtsov, det senaste offret i maktspelet, och att en av dem redan erkänt. Samma scenario som efter mordet på Anna Politkovskaja alltså. Vem kan man lita på? Vem bör man inte lita på?

I Kairo hejdades vår utrikesminister just som hon - inbjuden som hedersgäst - skulle hålla sitt tal. Man säger inget om arabvärldens despoter som inte passar dem. Vår tids melodi, alldeles uppenbart.

Varför skulle jag bry mig mer nu än jag brytt mig tidigare? Det finns egentligen bara ett tungt skäl: världen tycks rusa lite snabbare mot stupet nu, det finns allt för många tecken på det för att man bara skulle kunna ge sig hän åt vinden, värmen, blommorna och havet.

Jag hoppas att tisdagen ska bli min första hela dagen i upprätt läge. Resten får bero.

Uppdatering:

(x) Uppgiften om fritösen var felaktig. Idag, den 13 mars, meddelar polisen att branden började i en hög med kläder. Det är DN som bland annat berättar:
"Undersökningen utesluter att kläderna skulle ha antänts av någon brännbar vätska eller överhettad elektronisk utrustning. Tidigare uppgifter om att köksutrustning skulle ha orsakat branden avfärdas helt och ska aldrig ha funnits med i utredningen. Det var på juldagens eftermiddag som den kraftiga branden bröt ut i moskélokalen i stadsdelen Nyfors. Ett sjuttiotal besökare befann sig då i lokalen. Till en början arbetade polisen efter uppgifter om att något skulle ha kastats in i lokalen av personer som sedan sprungit därifrån. Men under utredningens gång har dessa uppgifter avfärdats som ryktesspridning.
– Vi hoppas att det ska kännas som en lättnad att vi nu kan utesluta att det skulle handla om ett attentat, säger Fredrik Wallén."

1 kommentar:

Björn Nilsson sa...

En skämtare skrev på Twitter: "Just nu finns det tusentals människor där ute som får reda på att de gått i ett fackeltåg mot en fritös. Jag lider med dem." (Förmodligen skall vi läsa in ett underförstått "era dumma jäklar".)

Detta är "attentatens och jubelfesternas tidevarv" för att citera gamle Strindberg. Man kanske kunde lägga till att dumskallarna för närvarande också har ett plågsamt påträngande närvaro.