tisdag 14 september 2010

Stängt

Bloggen är - av personliga skäl - stängd tills vidare.

5 kommentarer:

Kenneth Karlsson sa...

Varma hälsningar!

Hanne Hansen sa...

Mine tanker vil daglig søge dig.

Inkan© sa...

oj - så tomt det blev!
Hoppas allt är ok och att hösten är god mot dig. Än så länge är ljuset skönt...men snart infaller stora mörkertiden. Jag bävar trots att jag borde vara van.

That's life!

JohannaV sa...

Tja, med risk för att verka svärmisk och olidligt affekterad vill jag ändå påpeka att

... Erövrar det onda all världen till slut,
Så kan du det rätta dock vilja.

Förföljs det utom dig med list och våld,
Sin fristad det har i ditt bröst fördold.


Herbert Tingsrätt, den store (tycker i alla fall jag) liberale tänkaren, har sagt att dikten vill förmå oss att tro att det räcker med den goda viljan, att vi lugnt kan luta oss tillbaka och låta ondskan ta över så länge vi tänker goda tankar. Men Tingsten tar alldeles fel, så klok han än var för övrigt, strofen fortsätter ju med följande rader:
Och viljan, som stängdes i lågande bröst,
Tar mandom, lik Gud, och blir handling.


För att resa fram i tiden, lämna nationalromantikens överdrifter till förmån för en mer diktare mer nära i tid, vill jag jordnära och pragmatiskt med Tage Danielsson säga:
...

Tusan också, jag hittar inte Danielssons "Tankar inför det taskigas fortbestånd" på nätet och kan alltså inte citera de strofer jag tänkte på. Jag får väl välja mina egna ord då! Kort sagt: Det finns en tid för eftertanke och en för handling. Vila ut och kom tillbaka sen!

Inre exil sa...

Tack mina vänner! Den 20:e kör jag igång den nya bloggen.