I
litteraturen döljer sig förgängligheten. Det skrivna har också sin
bestämda tid på jorden. Den som skriver är plötsligt inte längre här.
Men texten kan överleva sin författare. I bästa fall sköljs den inte
bort av den trycksaksflod vi alltid lever med. Kanske är det därför som
litteraturen skriven sent i livet tilltalar mig allra mest. Varje
bokstav ekar där mot dödens svarta avgrund. Varje tanke har fötts i
medvetandet om förgängligheten
Lennart
Sjögrens bok Den stora munnen, är inget undantag. Men det speciella
med Sjögren är att han i hela sitt författarskap reflekterar över
födelse och död. Utifrån djur och människor resonerar han sig fram mot
den stora tomheten, utan att för ett ögonblick tappa den levande blicken
och ett slags grundläggande kärlek till det som utmärker livsglädjen.
Jag läser Den stora munnen och märker snabbt hur dess klang bär element
från det apokalyptiska. Den tonen tycks besläktad med riktigt tunga
kyrkklockor. Samtidigt finns sorgen över förgängelsen närvarande. Ödet
delar vi lika, människor och djur. Allt levande föds för att dö, allt
levande har förmultningen inskriven i den fysiska existensen.
”I
ett djurs mungipa såg jag samma väntan/ som i en människas” heter det i
en dikt som berättar om det avgörande för mänsklig empati: förmågan
att se det bekanta hos djuret, att känna igen sin egen mungipa och
saliv. Men insekterna då? Deras små mungipor blir genast svårare att
se. Flugan slår vi lätt ihjäl, spindeln likaså. Men i naturfilmerna ser
vi deras anletsdrag förstorade till den punkt där de blir begripliga.
Vi lever alla i det stora system där varje varelse är beroende av den
andra. Vissa av dem förblir obegripliga. Vilken nytta gör egentligen
helicobactern som endast överlever i människomagarnas syra, och som
orsakar smärtande magsår? Var i sambanden kommer den in?
Och jag tänker på mitt lilla barnbarn, allt för tidigt död i en grym sjukdom, i Sjögrens dikt ser jag honom sitta med de andra barnen ”längst ut på molnkanterna” där de berättar ”osannolika drömmar/ om livet på jorden”.
Den stora munnen är en
tunn, mycket vacker bok. Den är av sådan karaktär att man bär den med
sig i axelväskan, och man tar fram den när man sitter vid Östersjön en
sen sommardag, eller inne på ett skyddande café dit stormen inte når.
Gång på gång öppnar jag den, läser och begrundar:
”Allt
jagar mot allt/ också metallerna jagar/ jordlopporna jagar/ och örnen
högt över dem/ människovarelserna/ de upprättgående jagar.// Allt ropar
mot allt/ om en annan tid/ stormen drömmer i dödandets stund/ om
tystnaden före vinden.”
Foto: Ulrika W, vid Östersjön i Finland.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar