Varje
dag vandrar vi utmed den tunna linje som skiljer oss från dödens
schakt. Det blir jag starkt påmind om i Péter Nádas Egen död.
Huvudpersonen
är en 51-årig, vältränad, frisk och aktiv yrkesmänniska, på toppen av
sin kraft tycker han själv, som plötsligt medan han är på väg med ett
korrektur, drabbas av märkliga fenomen: illamående, yrsel, en känsla av
att luften tar slut, att han själv inte får någon luft i sig, oavsett
om han är inomhus eller utomhus. Om denna huvudperson är identisk med
författaren får vi aldrig veta (se not nederst).
Han
konstaterar att han alltsedan uppvaknandet den dagen märkt att något
var fel, han förstår bara inte vad. Han tycks finnas i en kupa, som
betraktar omgivningen som overklig, också när han sitter mitt emot en
kvinna som räcker fram ett papper för honom att underteckna. Därifrån
rusar han till tandläkaren, och väl ute igen säger han att att han
egentligen borde hålla tyst om detta, tills han tycker sig förlora
också orden. Allt svindlar för honom och han konstaterar: ”Om anden
inte minns blir kroppen obegriplig”.
På Hotel Gellért
försöker han komma tillbaka till livet, lyckas beställa in ett glas vin
och en soppa. Men också där saknas det luft. Han stirrar på sin
tallrik oförmögen att röra den. Till servitören säger han att han mår
dåligt och snabbt måste få betala. Just det här avsnittet är
berättelsens höjdpunkt, här står allt och väger och Nádas beskriver
både de fysiska och de psykiska fenomen som berättaren genomfars av.
Också när berättaren banar sig väg med den kropp han kallar ”en blygrå
massa”, ut till en taxi och hem, följer man hans kamp mot döden och
tror på varje stapplande steg hans berättelse tar.
Från
denna punkt börjar berättelsen bokstavligt talat ett nytt kapitel.
Mannen befinner sig nu i ambulansen, han tycker det är märkligt att
sirenerna är på, för hans skull, ”i det stora hela var min kontakt med
de andra bruten.” Resten av berättelsen skildrar de absurda scener som
möter en patient på en akutavdelning. Porträtten av sköterskor och
läkare är så starka att man ser dem framför sig, inte minst ”den
storväxta kvinnan, som fortsatte att mumsa på sin gurka”, hon som
senare ska ge upp ett skrik när allt vänder och berättaren återkommer
till livet.
Det som tilltalar mig mest med Egen död är
att den växlar mellan ett episkt, rakt berättande och en nästan
aforistisk kortprosa. Dessa korta stycken, för det mesta bara några
rader på en annars vit sida, sammanfattar både ett inre och ett yttre
skeende. När berättaren återkommer till livet gör han det ännu en gång
via sin mors födelsekanal och så blir metaforerna om liv och död
giltiga. Han ser sig själv födas och det som kunnat bli hans död blev
istället hans förlossningsavdelning.
Not: Översättaren
Ervin Rosenberg tillägger: "Om detta bara så mycket: Nádas skriver om
sig själv, det är faktum. Han själv var kliniskt död våren 1993, det
vet jag. Jag arbetade då på översättningen av Minnesanteckningarnas
bok. Ställde frågor till honom i brev, varje gång jag behövde klara ut
något. Han svarade tålmodigt. Plötsligt blev det slut. Långt senare,
månader senare, berättade han anledningen till tystnaden: det var
döden, den kliniska döden."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar