Foto: Astrid Nydahl |
”Hur föga troligt är det inte nu att
alla de besvärande otillräckligheter människor upplever skulle kunna döljas
under högtravande absoluter som Skönhet, Godhet och Sanning. Sådana europeiska
stilideal som mognad, bildning och klokhet har undan för undan gett vika för
hyllningar till Det Evigt Unga i den amerikanska stilen. Misskrediteringen av
litteraturen och andra uttryck för 'högkulturen' som varande elitistiska eller
livsfientliga är ett grundläggande inslag i den nya kultur som styrs av
underhållningsvärderingar. Indiskretion om sina okonventionella sexuella
känslor är numera ett rutinmässigt, om inte obligatoriskt, inslag i den offentliga
underhållningen." (Susan Sontag i Där tonvikten ligger).
Nå, låt oss konstatera att underhållningskulturen är en intim beståndsdel av Den Eviga Ungdomen. 60-åringar klädda i bak-och-fram-vända sportkepsar och hängrövsbyxor tror att de ser ut som ungdomar i samma klädsel. När de går på lunch klädda i gymnastikskor och shorts är de uppfyllda av denna ungdom. Överallt i stadskärnorna manar man dem att konsumera sig fram till ungdomen, som om man förmådde gå framåt och bakåt samtidigt.
Underhållningskulturen kräver milt uttryckt brist på bildning. Den vill ha en trallande massa framför scenen och vid televisionen. Den vill inte ställa frågor, den vill varken lära ut eller förmedla någon kunskap, tvärtom vill de hålla kvar människorna med de förstärkta basgångarnas kittling i magtrakten. Den ifrågasätter ingenting av modernitetens barbari mot våra städer.
Amerikaniseringen talade vi om redan i övre tonåren. Vi identifierade den då som massimport av drycker och "mat" men gick aldrig på djupet i en förståelse av dess innersta kärna. Den ser vi nu: den lycklige, skuldsatte konsumenten, förebilden i varje kultur som styrs av underhållningsvärderingar.
Nå, låt oss konstatera att underhållningskulturen är en intim beståndsdel av Den Eviga Ungdomen. 60-åringar klädda i bak-och-fram-vända sportkepsar och hängrövsbyxor tror att de ser ut som ungdomar i samma klädsel. När de går på lunch klädda i gymnastikskor och shorts är de uppfyllda av denna ungdom. Överallt i stadskärnorna manar man dem att konsumera sig fram till ungdomen, som om man förmådde gå framåt och bakåt samtidigt.
Underhållningskulturen kräver milt uttryckt brist på bildning. Den vill ha en trallande massa framför scenen och vid televisionen. Den vill inte ställa frågor, den vill varken lära ut eller förmedla någon kunskap, tvärtom vill de hålla kvar människorna med de förstärkta basgångarnas kittling i magtrakten. Den ifrågasätter ingenting av modernitetens barbari mot våra städer.
Amerikaniseringen talade vi om redan i övre tonåren. Vi identifierade den då som massimport av drycker och "mat" men gick aldrig på djupet i en förståelse av dess innersta kärna. Den ser vi nu: den lycklige, skuldsatte konsumenten, förebilden i varje kultur som styrs av underhållningsvärderingar.
När Sontag skriver om de stora polska
diktarna ser hon hur ensamhetstemat hos dem, t.ex. hos Zagajewski, också är
intimt förbundet med nationens öde. Ingen har gått fri från det historiska
förhållandet att striden varit vardagsmat.
"Historia betyder strid. Historia betyder
tragiskt dödläge - och att ens vänner fängslas eller dödas. Historia betyder
eviga utmaningar av nationens själva rätt att existera." (Susan Sontag om
Polen i Där tonvikten ligger)
Hon ser samma förhållande hos
författare som intimt förbinder många av samtidens israeliska diktare med det
östeuropeiska. Inte så få av dem har rötter just i Polen, men också i Estland, Lettland
och Litauen. En av dem, A.B. Yehoshua född i Jerusalem 1936 som femte
generationens sefardiska judar i staden, är kanske,
vid sidan av Yehuda Amichai, en av de främsta i sin författargeneration:
"Ens emotionella reaktioner på vilken nyhet som
helst om en israelisk förlust, ett nerskjutet plan, är förutbestämda. Därav
kommer sig bristen på avskildhet, oförmågan att vara ensam i andlig mening och
nå fram till ett liv av intellektuell kreativitet." (A.B. Yehoshua citerad
av Sontag).