onsdag 8 juli 2015

Märkliga dagar, vackra kvällar...

Nyponros. Foto: Astrid Nydahl
Det finns märkliga dagar som börjar i ohälsans, klinikens och provernas tecken, men som slutar i hälsans och glädjens. Sådan var tisdagen. Jag satt på kliniken bland nålar, tuber, apparater. Jag återkom hem för att sova, slut och tom. Sen eftermiddag reste jag till en by utanför staden. På den där bondgården bor sedan barndomen en man och senare också hans hustru, tiotalet år äldre än jag, och där har jag suttit till bords många gånger. Nu serverades lax, hemodlad potatis och stark öl. Efteråt, bland pelargonerna på den ljusa verandan, vankades det kaffe och whisky till ett milt sommarregn och samtal om 1960-talets Birmingham. En sådan blandning är förvisso ovanlig, men den finns där på gården. Alla katterna var döda för de hade druckit ur murarens tvättvatten. Annars var allt som vanligt. Vi kom hem med spannar fulla av inlagd gurka och nyplockad potatis, sallad, bär och annat. Jordgubbssylten är redan gömd för vinterns behov. När onsdagen är mogen reser vi söderut till en dotter och hennes tre barn för sommarfika under träden.