torsdag 10 augusti 2023

The Band-ledaren Robbie Robertson är död

 

Som av en händelse, samma dag som jag lägger ut en blogg om Cohen och Bob Dylan, läser jag att legendariske The Band-ledaren Robbie Robertson är död. Han blev 80 år.

 

När The Bands första LP släpptes, Music from the Big Pink, var jag mycket ung, blott femton på det sextonde. Jag köpte den, och den är en av väldigt få skivor jag har kvar här hemma. Den släpptes 1968 och det naivistiska omslaget är målat av Bob Dylan.

 

Här fanns sångerna som slog an ett livets grundackord: Robertsons The Weight och I Shall be Released, skriven av Bob Dylan och sjungen på skivan av Richard Manuel (jag sjöng den själv många gånger på Gamla väster i Malmö där vi var ett musicerande gäng, och jag minns hur gott den gjorde mig).

 

Robertson skrev också The night they drove Old Dixie down med den långa, berättande texten om inbördeskrigets fasor. Den fanns med på gruppens andra LP 1969, The Band, och sjöngs av Levon Helm.

 

Mest minnesvärd för mig blev just trummisen och sångaren Levon Helm.

1 kommentar:

Stefan Lundin sa...

Därmed är endast Garth Hudson (f. 1937) kvar i livet. En på sin tid epokgörande musikgrupp som slets sönder inifrån.