tisdag 22 augusti 2023

Helvetet - finns det?

Foto: Astrid Nydahl

Kan en natt liknas vid helvetet? Om just helvetet har vi liten kunskap. Det mesta som skrivits är en självklar del av religiösa fördomar och vanföreställningar. Helvetet som varning och avskräckning således.

Det helvete jag befinner mig i nattetid är kopplat till mediciner och droger. När kramperna maler i både händer och fötter är det svårt att läsa, då boken helt enkelt blir för tung att hålla.

Ute i den svarta natten är det tyst, jag fryser och svettas om vartannat. Skjortan är på och av och på...

Jag har fått en ny kliniktid för att testa blodtrycket och därtill skrivit till hjärtläkaren för att fråga om krampernas orsak.

Min granne, lite äldre och sjukare än jag, har sammanfattat sin situation i orden "ska man orka med dessa sjukdomar måste man vara både stark och frisk". Den blinkningen mot helvetet uppskattar jag. Men jag önskar att jag inte hade förstått den.


2 kommentarer:

Anders W sa...

Här i Finland diskuterade jag med en annan gubbe på sjukhuset, vi gick igenom våra krämpor. Han sa " Se on paska." Det är skit.
Jag tänkte på en finsk poet, minns inte vem, och hans ord på dödsbädden:
Per aspera ad paska.

Inre exil sa...

Ja Anders, det är en träffande sammanfattning