torsdag 24 augusti 2023

Sabri Hamiti, Kosova

 

Sabri Hamiti, född den 10 maj 1950 i dåvarande Jugoslavien. Han är albansk författare och politiker i Kosova. 

Sabri Hamiti studerade albanska språket och albanskspråkig litteraturhistoria från 1968 till 1972 vid universitet i Pristina. Levde i fransk exil men flyttade tillbaka till sitt födelseland.

År 1987 avlade han doktorsexamen med en avhandling om nyare albansk litteratur. Han blev 1993 utnämnd till professor i albansk litteratur vid universitet i Pristina. 

Ovanstående hämtat från Wiki, lätt redigerat av T.N.


***

 

Från boken Sympathia - testament për urtakun 2004 hämtade jag den här dikten ur avsnittet Stormens hjärta, Årstiderna.

 

Kråkorna är samlade utanför Juridiska fakulteten. Tiden är upphävd, endast regnet faller. Hamitis tanke är lätt att följa.

 

NOLL


Tid Noll

Nivå Noll

Ingen 

 

Flocken av kråkor

Tynger ner poppelns förtorkade krona

på gården utanför Juridiska fakulteten 

 

Nu

Här

Ingen

 

Efter Solens död

I den tidiga skymningen

Droppar regn


 

HEMLANDET

 

Hej mitt hemland

Jag valde inte dig du valde mig

Jag blev din son för alltid 

 

Mitt namn kan jag mista

Men aldrig mitt hemland

De andra låter mig inte glömma 

Att jag sa att jag är från Kosmos

De kräver mitt hemland

 

Nu vet jag att du inte är mark

Jag vet att du inte är land

Du är en punkt på jorden 

För där vilar min själ

 

Hej mitt hemland

Med vaggor och med gravar

Ditt namn är mitt namn

Hej mitt hemland

 

Översättningarna gjorda av Ullmar Qvick

Inga kommentarer: