fredag 11 augusti 2023

Hannu Hautalla. En naturskildrande fotograf har lämnat jordelivet



Hautala blev känd för sina bilder på fåglar och landskap i Norra Österbotten.

Den berömda naturfotografen Hannu Hautala har dött efter en lång tids sjukdom. Han blev 82 år gammal.

Hans karriär som fotograf tog fart på allvar år 1973 då han belönades med priset Årets pressbild, för ett foto där två örnar parar sig. Det ska vara första gången som örnars parningsakt i naturen fotograferats.

År 1984 gav Hautala ut försäljningssuccén I lavskrikans rike.

Under sin karriär gav han ut över 60 böcker och belönades bland annat med Pro Finlandia-medaljen. Han uppges ha tagit ungefär 1,5 miljoner naturfotografier i sitt liv.

Den vackra boken Sommarnatt - Glimtar av nordligt ljus, utgiven 1992, hade texter av Markku Tanttu, och är ett underverk av nattliga färger och nyanser, där såväl fågelliv som växtlighet dokumenteras. Jag fick just den vackra boken som gåva av Elina som driver bloggen Iniskogen. Den ligger uppslagen här framför mig vid datorn och jag njuter av alla mättade och nattliga blånader och växtlighetens alla murrigt gröna nyanser. Med tacksamhet ska jag låta mig påminnas under höstens och vinterns mörka dagar och kvällar.


Skärmdump


2 kommentarer:

elina sa...

Har varit i ödemarken utan Internet så jag tackar dig först nu för dina ord över min vän Hannu Hautala, som jag har haft glädjen att träffa på olika fotodagar.
Naturfotograferna är som en speciell grupp, delande planer och visande sina bilder och de eviga diskussionerna om teknik eller ej. Hannu var blygsam, visade alltid glädje och beundran över andras bilder. Inte ska jag visa något bland så stora fotografer, sa han.
Han var i naturen, ett med den och tålmodigt väntande på det rätta ögonblicket.
Tack att du skrev om honom!

Inre exil sa...

Hej Elina,
Välkommen hem från ödemarken. Förstod att du gett dig av. Har saknat dig. Så är det ju.
Jag är oändligt tacksam för den vackra boken. Tack än en gång!