onsdag 30 augusti 2023

Ett fynd från 1977 i minnets låda

Hittat hos Bo Högrelius
 

Vi befinner oss nu i den sista nedåtgående delen av livet. Det är således helt naturligt med tillbakablickar och en sentimental attityd. När jag såg det här reklambladet hos Bo Högrelius högg det till - kanske inte i hjärtat, men i magtrakten.

Nog minns jag. Vi bodde på Westregård och en bit bort låg Marsvinsholms slott. Det inspirerade mig att skriva denna lilla sak med statarliv som tema. Jag hade ju läst allt av Ivar Lo-Johansson och jag hade hört hur illa statarna på Westregård en gång i tiden behandlats, så ämnet kom till mig på ett självklart sätt.

Det jag finner mest slående är att jag sålde den för 10:- styck och att portot uppgick till 1,10!

Framåt och aldrig glömma hette den. Tidstypisk romantik utan särskilt mycket verklighetsförankring. En smula obehagligt är det rentav.

Inga kommentarer: