måndag 14 augusti 2023

Varför skulle jag ogilla måndagar?

Foto: Astrid Nydahl
 

Tell me why?/ I don't like Mondays/ Tell me why?/ I don't like Mondays/ Tell me why?/ I don't like/ Mondays/ I want to shoot/ The whole day down, down, down (Bob Geldof 1979)

Några utbrott mot just måndagar kan jag inte förmå mig till, men jag kan citera den sång som 1979 spreds över världen, men blev mest känd i och med Band Aid-galan 1985 på Wembley Stadium inför en publik på 70.000.

En ny vecka alltså.

Jag skulle inte våga uttala mig om vad det kan innebära. Mycket står och väger, inte minst med ohälsan. 

Ett av mina barnbarn får besked om huruvida lägenheten hon skrivit kontrakt på blir hennes. Bostadsrättsföreningen ska besluta om hon får bo i den under de tre år hon ska studera socialantropologi vid Stockholms universitet.

Vad kan en gammal morfar bidra med? Praktiskt taget bara hålla tummarna.

***

En pärla ur DN:

Erik Helmerson: Stor skandal – bok från 1927 innehöll hundra år gamla värderingar


”Denna bok publicerades 1927 och speglar sin tids värderingar.”

 

Så lyder den varningstext som förlaget Vintage US tryckt på nyutgåvan av Virginia Woolfs klassiker ”Mot fyren”.