tisdag 7 mars 2017

Tidsandan

Foto: Astrid Nydahl
Dagen började med besök på kliniken. Som belöning efter det en halv timme på favoritfiket i stan med räkmacka och kaffe.

Bästa brevet på länge väntade i lådan, det meddelade att jag från och med 1 juni får ett pensionstillägg från Sveriges Författarfond. Det kommer att göra livet lite bättre eftersom jag då sammanlagt når upp till garantipension. Nej, det är ingen stor summa men den utgör skillnaden mellan katastrof och anständigt liv. Är man värd ett sådant beslut? Jag är glad att andra gör den bedömningen och känner stor ödmjukhet. 

Hemma läser jag också tidningar på nätet och konstaterar att ytterligare två människor fallit offer för tidsandan. "Utsatta för våldsbrott" och döda. Och i Borlänge har människor blivit knivhuggna på Arbetsförmedlingen. Märkligt. När jag var ung gick man dit för att söka jobb. Inte ens ha kniv med sig.

"Tidsandan" är ett ord man kan använda om man vill slippa bli anklagad för "rasism", "islamofobi" och "främlingsfientlighet". Nästa gång IS eller andra islamister slår till i Europa kan man bara formulera det så här: "Tidsandan slår till" och så går man fri från anklagelser. Lägger man dessutom till att de döda och skadade "utsatts för våldsbrott" blir det ännu bättre. Tillbaka inne i stugvärmen? Tror inte det.