tisdag 29 november 2016

Än är undrens tid ej förbi...

Nydahls Occident, en värld på papper och i den digitala rymden.
För att göra en lång historia kort: från och med nu, lunchtid tisdagen den 29 november, är min internet-anslutning åter i skick. Vi fick oväntad hjälp, närmast av mirakel-slag.

Följande är fakta:

Igår tog jag steg två efter operationen. Katetern togs bort. Medicinering med morfin fortsätter veckan ut. Den fasta telefon är uppsagd och redan nu för alltid bortkopplad. Jag kommer, efter mångårigt hårt motstånd, inom kort att bli ägare till en mobiltelefon. När det sker kommer uppgifterna att finnas i mina mail och eventuellt också i bloggen.

Mina månadsbrev kommer att skickas ut som planerat. Alla ni som anmält er kommer att få första brevet klockan 00.00 den 1 januari 2017.

Bloggandet kommer jag omedelbart att återuppta. Vad som blir första texten är just nu oklart, men lita på att den är på väg ut i den digitala rymden.

Varma hälsningar från Thomas


7 kommentarer:

Stefan Lundin sa...

Vad skönt att det verkar ha löst sig så snabbt för dig, Thomas. Det är inte utan att man saknar ditt bloggande, en av få bloggar jag verkligen uppskattar. Det är nånting med det där oberoendet och det djupa sökandet i litteraturen som du vill hävda för din egen del som jag känner igen mig i. Dessutom önskar jag såklart ett snabbt tillfrisknande efter din operation.

Inre exil sa...

Tack Stefan!

Steen sa...

Velkommen tilbage, jo, mobil er jo billigere nu end fast. Jeg får nærmest ubegrænset taletid og data for 100 kroner om måneden. Jeg kan slet ikke tale så meget, ikke engang da jeg lå på hospitalet. Men data er godt hvis man har sin bærbare langt væk fra civillisationen

Antti sa...


Du är så varmt, välkommen tillbaks. Här har det varit avsaknad, av kloka och tänkvärda reflektioner. I vardagen, som i den storpolitiska världen...(ikke att föringa, alla så läsvärda litteratur recensioner)

Mexhide Kycyku sa...

Hej Thomas!

Skönt att det är bra igen med dig.
Jag hade hemtelefon och av en slump blev jag av med det efter Ny År 2013. Snart fyra år tillbaka.
Det kom en man från Securitas att han ville få kunder om att installera larm i våra lägenheten, med tanken på att Migrationsverket flyttade granne med oss.
Flykting lägret också.
Jag hade dåligt med ekonomi och sa att jag kan inte göra det, för det är så många betalningar jag gör.
-Jo, med du kan ta bort din hemtelefon och leva på mobilen, då sparar du mycket pengar på det.
Jag installerade ingen larm på min lägenhet, men jag hade nytta av hans ord.
Jag tog bort hemtelefonen som jag hade kopplat till ComHem.
Sedan, tog bort internet från Comhem till ett billigare pris.
Under tiden jag fick veta att jag hade betalat nästan i två år, 100 kronor/månad hos Com Hem om TV kanaler som jag inte hade.
Det blev en hel del procedur kring detta med ett lyckligt slut.
Jag betalar 199 kr till internet och 200 kr på min mobil varje månad.
Inte mer än så.
Tänk att 2012 jag har betalat 1000 kronor varje månad till ComHem till inget nytta.
Smarta mobiler kan man koppla till internet via WFi.
Du kan prata med alla dina internationella vänner via viber, eller allt annat.
Det lånar mer och ha en mobil och bli av med den vanliga hem telefonen.
Efter en tid kommer du märka att det har bara kostat en massa abonnemang, utan att du haft mer nytta per pengar.
Mobilen har du vart än du går. Värt att lägga pengar på det.
Dessutom kan du surfa ute i naturen utan att du har din bärbara datorn med dig.
En svensk väninna trodde inte på det jag försökte övertala henne i snart tre år.
Äntligen gjorde hon förra året och är helt nöjd.
Hon trodde att folk kommer och störa henne på hennes mobil, medan hemma behövde hon inte svara på telefonen och ursäktade att hon inte var hemma.
-Det kan du göra samma sak även med din mobil, sa jag.
Vi är människor och du behöver inte svara på din mobil om det är inte ett måste för dig själv.
Hon hade fel och sedan, sade att det är ingen som stör henne.
Folk till och med ringde oftare när hon hade hem telefon, än när hon fick mobil...
Rädslan av det nya, är bara att kasta undan.
Grattis Thomas och ha en bra Julemånad!
Mexhide

Inre exil sa...

Steen, Antti och Mexhide, tack ska ni ha alla tre. Uppmuntran hjälper. Och i era telefonråd har jag redan instämt, min mobil lär anlända inom en knapp vecka!

Bo W sa...

Ett litet varningens ord dock: Ska man tro en vän till mig som numera drar sig fram i tillvaron som ett elallergiskt vrak ska man vara ytterst vaksam just mot Iphones. Det är inga leksaker i sammanhanget utan kraftiga små trådlösa "minidatorer". Att dom i dag återfinns i snart sagt varje människas hand här i landet ser min vän som den kanske främsta anledningen till att han numera är närmast utslagen och tvingats flytta ut på landet undan alla master och folk. Enligt honom snackar vi här om små tickande "bomber".