lördag 11 april 2015

Dårskap och försök till fågelmatning

Foto: Astrid Nydahl
Läser man norske poeten och ogräshackaren Hauges dagböcker blir man rätt snabbt klar över att det inte finns någon egentlig gräns mellan det som kallas "friskt" och det som kallas och betraktas som "dårskap". Hauge själv navigerade ett långt liv utmed den icke-existerande gränsen. Jag har snart läst ut det svenska urvalet av dagböckerna och kommer att skriva om dem här. Bernur har redan gjort det.

Men just nu ville jag säga detta om vad som är friskt eller sjukt, eftersom de här dagarna får mig att fundera mycket på ämnet. Jag tog mig till stora parken i centrum på fredagen. En generöst varm dag med massor av barnfamiljer på gräsmattor och lekplatser. Jag hade hittat en brödlimpa i frysen som jag ville mata fåglarna med. Är van vid att de kommer rusande när de ser bröd. Men idag hände absolut ingenting. De var inte ens intresserade! Några bitar hamnade alldeles intill näbbarna på ett par ankor. De blängde lite på brödet och vände sedan sig bort ifrån det.

Hur läser man en sådan erfarenhet? Den kan ha två skäl. Fåglarna kan ha blivit matade under förmiddagen och var helt enkelt inte hungriga. Men det är också möjligt att parkens fåglar ratar den sortens bröd jag erbjöd. Eller så har jag gått över gränsen till en värld där fåglar helt enkelt aldrig matas utan sköter den saken utan mänsklig inblandning.

Jag kände mig besviken. Gick från parken direkt tillbaka till bussarna och åkte hem igen. Inte ska jag krusa fler gånger, tänkte jag. Men så några timmar senare ringde det på dörren här hemma och där stod en av mina döttrar med en av sina döttrar. Vackra blommor ville de ge mig. Varför? Igår fredag var det på dagen sex månader sedan vår älskade Tobbe tog sitt liv. Dottern vill att vi på olika sätt markerar sådana dagar, så nu har jag en krukväxt här i huset som får bli en daglig påminnelse.

För övrigt anser jag att det bästa sättet att hantera de psykiska sprickorna - oavsett om de ger sig tillkänna som ångest, depression, bombasmer eller dårskap - är att läsa. Inne i texterna kan man vara glasklar och tänka logiskt. Och det kan man göra även när man är starkt medveten om vilka svåra dagar och villkor livet erbjuder oss.