onsdag 5 november 2014

Cicero om sorgen och skrivandets lindring

Hos Tobbe, 2 november. Foto: Astrid Nydahl
Av Martina som driver Minervabloggen fick jag ett citat av Cicero. Det är så fint att jag gärna vill att ni alla läser det om ni inte redan sett det i gårdagens kommentarfält.

"Du är densamme som alltid, då du försöker trösta mig i min sorg efter Tullia; att jag själv försökt behärska den, kan du intyga. Allt som skrivits om att övervinna sorg har jag läst hemma hos dig, men smärtan är starkare än några tröstegrunder. Jag har till och med gjort, vad ingen före försökt: jag har själv skrivit en bok för att trösta mig. Jag skall sända dig den, när mina skrivare renskrivit den. Jag kan försäkra dig att ett bättre sätt att lindra smärta finns inte. Jag skriver hela dagarna, inte för att göra något färdigt, men det hindrar mig att tänka på min sorg under tiden. Det tjänar inte mycket till, ty sorgen pressar mig likafullt, men något litet släpper den efter. Jag anstränger mig av alla krafter att se ut som vanligt, så långt jag kan, men min sinnesstämning kan jag ju inte ändra." (Översättning: Gabriel Sjögren. Bearbetning av Martina.)

Martinas mycket läsvärda blogg finns här:  http://minervablogg.wordpress.com/

 

Inga kommentarer: