tisdag 25 november 2014

Bach som lindring och bot inne i huset

Foto: Astrid Nydahl
Fingrar och tangenter. Idag lyssnar jag bara till Bach hela tiden: Goldberg-variationerna och de sex partitorna.

Jag varvar Glenn Gould med Angela Hewitt och Christina Bjørkøe.

Medicinen mot världens ondska har länge hetat Bach. Den heter fortfarande Bach. Det finns en miljon olika preparat som ska få oss att glömma ondskan. Världen är full av läkare som gärna skriver ut dem.

För mig finns det bara en medicin idag: Bach. Och det ska han vara imorgon också. Så länge dessa nya krig pågår kan bara Bach vara filtret mellan mig och världen. Nej, jag gömmer mig inte, det har jag aldrig gjort, men jag måste ha filtret och medicinen.

Klangen är själens fönster mot skönheten.






5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en fransk tv-kanal, Mezzo, som spelar klassisk musik. Mellan programmen visas korta intervjuer med musiker som bland annat får frågan vilken musik de skulle ta med sig till en öde ö. Nio av tio svarar: Bach! Jag säger samma sak. Bachs musik är tidlös och andlig.

Inre exil sa...

Jag önskar att jag kunde ha Mezzo, men det är en teknisk omöjlighet. Jag förstår ju det du här skriver om Bach. Så vore det för mig också. Men Mezzo skulle jag också vilja ha för fadons och jazzens skull.

Anonym sa...

Eller varför inte denna?

http://youtu.be/vV-SMk6FhOw

Många hälsningar Göran

Anonym sa...

Jag halkade över ett några år gammalt blogginlägg som jag hade glömt, innehållande en dikt som jag hade glömt. Om Bach: http://minervablogg.wordpress.com/2010/06/16/en-varld-man-aldrig-trottnar-pa/

Inre exil sa...

Tack Martina, det var fint på din sida. Inte bara Bach, men också Herr Gustafsson håller jag högt och just den samlingen är enastående!