tisdag 30 april 2024

Bibilioteket borta och slagen i spillror

Ett litet hörn av mitt tomma bibliotek

Nu är processen på väg mot sin fullbordan.

Under drygt tre veckor har antikvariatsbokhandlare varit här hemma. De har antingen köpt, prutat grovt eller gratis fått mitt/vårt bibliotek. Under måndagsförmiddagen var de tre sympatiska männen från Eslöv med omnejd här och fick med sig det allra sista.

Detta är en situation jag aldrig befunnit mig i. Under mer än femtio år har jag byggt ett bibliotek (en av männen i dag påpekade att jag uteslutande hade kvalitetslitteratur). Jag har kontinuerligt arbetat med och i biblioteket. Sorterat, tagit bort, lagt till, vårdat. 

Nu väntar vi på flyttfirman som kommer tidigt på morgonen den 14 maj. Det första de flyttar är de möbler, husgeråd, kläder och annat vi ska ha kvar till vårt lägenhet i Kristianstad. Under de två följande dagarna ska de röja ut resten ur huset. Det kostar mycket, men den Lars Lerin-målning som Bukowskis sålde åt mig på auktion drog in tillräckligt för att finansiera eländet.

I morgon är det första maj. 


2 kommentarer:

elina sa...

Nu får någon annan glädje av dina böcker och kanske hittar något som denne aldrig har läst förut.
Se det hela som en nu mera berömd, ändå till USA, "svensk döds städning".
Lycka till i den nya lägenheten
önskar Elina, i en lägenhet mitt i smeten.

Inre exil sa...

Tack kära Elina!