tisdag 10 oktober 2023

"Och jag, jag kommer att behöva hitta ett språk som kan beskriva det"

Ord är makt. Bilder är makt.

Krigets ord och bilder är makt. De berättar, men de gör något mer.

 

Massakrerna den gångna helgen vred spiralen ytterligare många varv ner i det helvete där rätt är fel och fel är rätt. Orden, orden.

Lizzie Oved Scheja skriver i Svenskan:

Massakern som började den 7 oktober 2023 är inget krig. Den är ingen terrorhandling. När bebisar, barn, unga, familjer och äldre kidnappas och mördas, bestialiskt, och när glädjefyllda hejarop möter detta blodbad, blir budskapet så tydligt att det bländar oss, så högljutt att det är öronbedövande.

Det här är en game changer, för att använda ett annat amerikanskt uttryck. En helt ny spelplan.

Jag tror inte att vi ens närmar oss slutet av detta, och den utveckling vi ser, timme för timme, säger mig att att utkomsten kommer att vara något fundamentalt annorlunda. Blickar jag bakåt mot historien så måste jag dra slutsatsen att vi nu går mot något mycket värre än vi tidigare har upplevt.

Och jag, jag kommer att behöva hitta ett språk som kan beskriva det. 

 

Inga kommentarer: