onsdag 29 oktober 2014

Dröm eller bara en spegelbild av verkligheten?

Sommardag i Malmö. Gustav Adolfs torg i bakgrunden. Foto: Astrid Nydahl
Mitt i kaoset och sorgen drömde jag en märklig dröm som flera personer i den närmaste kretsen bett mig skriva ner. Jag är inte intresserad av drömtydning och ägnar mig normalt inte åt att ens skriva ner drömmarna. Så här:

Jag befann mig på Gustav Adolfs torg i Malmö, min barndoms, ungdoms och mitt tidiga vuxenlivs viktigaste torg. På den breda sidan stod två täta led av svartklädda niqabkvinnor. De höll upp plakat, de flesta på arabiska men ett med den korta svenska texten "Vi lider".

När jag gick förbi dem såg jag en ensam svensk man som stod alldeles stilla med ett plakat i handen. På det stod textat "Fler  tågavgångar till Eslöv".

Visst kan man bara skratta åt en sådan dröm. Men jag undrar om jag inte mitt i detta helvete också fick en bild av hur det gamla respektive nya Sverige ser ut.