fredag 24 januari 2014

Hänt i veckan med Lenin, Robinson och andra

Jag tillåter mig att nu bara berätta lite personnyheter. Jag gör det därför att jag ser hur snabbt de försvinner, trots det värde de rimligen bör ha i den politiska sfären.

Varje gång ett nytt Lenin-pris meddelas förvånas jag över hur tjänstvilliga människor är att spela med i Jan Myrdals folkmördarspel. 100.000 kronor får dem att leende svälja Lenin. Men nu meddelas det att författaren Susanna Alakoski vägrat ta emot det. "Min släkt bor tre kilometer från den ryska gränsen, nära Viborg. För oss som levt med förtrycket som granne är faran på riktigt. Jag vill aldrig någonsin förknippas med totalitära ideologier eller regimer. Ja, det är mycket pengar men det finns också rötter och en historia att visa respekt för och dra slutsatser utifrån" säger Alakoski till DN, trots att hon en gång i tiden var Gudrun Schymans talskrivare i Vänsterpartiet som har mer med Lenin att göra än någon annan. Oavsett det hedrar vägran att ta emot priset henne. Det finns trots allt människor som inte byter sin heder mot blodspengar.

Förre ledaren av English Defence League har fängslats igen. Arton månaders isoleringsstraff blev domen, då Tommy Robinson fälldes för bedrägeri. Robinson har hyllats både här och där för att han tog farväl av EDL och för att han, enligt envisa rykten, skulle resa runt i de engelska skolorna och predika "anti-rasism". Nu kom det ett fängelsestraff emellan. Hur många liv har Lennon?

Gamle maoisten Robban Aschberg (jo, jag vet att han var just maoist, där på Oktoberförlaget, för jag hängde med samma SKP-gäng då det begav sig) har tillsammans med redan ökända Researchgruppen sysslat med ännu mer personregistrering. Expressens listor räckte inte, så nu jagar de människor som skrivit kommentarer på försumbara Exponerat. Det finns många "demokrater" som beter sig som totalitära vakthundar.

Kamil Ryba är uppenbarligen en politisk aktivist som inte har alla hästarna hemma. Som ledare för Swedish Defence League har han agerat så att man verkligen förstod varför Robinson/Lennon ville lämna rörelsen bakom sig. Nu har han för andra gången varit inne på GT:s redaktion och överlämnat ett hot. Med sådana vänner som Ryba får nog Dispatch-redaktörer och andra ta sig en rejäl funderare. Vill de verkligen bekämpa islamismen tillsammans med honom? Ryba själv är stolt över sina hot: "Ja, det var jag!" säger han. Får han inte ett åtal om olaga hot på sig nu, så skulle det förvåna mig mycket. Masken kastade han annars redan den 27 mars 2013. Klicka på länken så kan ni läsa mer om det.