torsdag 19 juli 2012

I takt med ovädren

Brösarps backar, just före regnet. Foto: AN
Dagen sammanfattad: Brösarp, där Klas Östergren kom vandrande i vit skjorta utmed huvudgatan, så som man föreställer sig honom, och jag tänkte på hur bra skrivmaskin Facit Privat var. För mig ett fornminne, för honom ett arbetsredskap. Han var en av de kloka som behöll sin. Jag var dum nog att gå över till dator.

Haväng. Foto: AN
Efter Brösarp tog vi en tur ner till Haväng. Regn, blankt Östersjöhav. Tunga, svarta moln bakom oss, hela vägen. Byte från sandaler till skor.

Barnbarnet som hjulat sig genom veckan. Han får aldrig nog. Foto: AN
Barnens stora glasstrutar i Åhus bland sommargästerna. De som har råd att semestra där på Skånes gräddhylla, de som kommer i BMW och Mercedes från huvudstaden, Danmark eller Tyskland.

Haväng efter regnet. Foto: AN
Vila vid den källan, en grästuva eller en bänk i backen, gratis och med termos och mackor. Ännu en sådan dag denna vecka. Nu hägrar snart en ny period av stillhet och skrivande. Snart men inte nu.

Kjugekull. Farligt men oemotståndligt. Foto: AN
Det återstår många timmar innan huset är tomt igen. De timmarna ska jag viga åt god mat åt oss alla, god mat, samtal och stillhet. Kanske kan det rent av bli en fin avrundning på en intensiv vecka med två av barnbarnen.

PS: För vän av ordning. Nej jag har inte körkort, nej jag äger ingen bil. Men jag är gift med en människa som har bägge delarna och därför blir det också fina färder i landskapet.