torsdag 2 maj 2013

Svensk bildning

Jag är hooked, skönt sunkigt eller va
Jag satt och väntade på kvällens kulturnyheter, de börjar om 13 minuter. Slog över på en annan kanal och där fanns matlagningsoraklet Tina Nordström. Så här sa hon i en förbipasserande snabb sekund:
"Jag är hooked på Berlin. Här i Kreutzberg är det som på Möllan i Malmö, så jäkla skönt coolt och mångkulturellt, massor av coola affärer. Den här krogen kan man börja eller sluta dagen på, den är så skönt sunkig."
Räcker det? Ja, det räcker. Här finns vår tids bildningsideal. Är det inte skönt sunkigt?

3 kommentarer:

Andreas sa...



Kulturnyheterna är intressanta, det är nog det enda teveprogrammet som man långsamt blir högervriden av att titta på det. Det är säkert inte meningen, men det är måhända en inbyggd mekanism att kolerisk propaganda motverkar sitt syfte.

Inre exil sa...

Andreas, jag är övertygad, sedan länge, om att din slutsats är den riktiga. Men det finns en biverkan: man får klåda av att se det.

Anonym sa...

Det roligaste med Kulturnyheterna är hur programledarna klär sig. De sitter alltid i t-shirt eller någon koftig tröja på sig noterar jag. Aldrig kostym och slips.