lördag 18 maj 2013

Helgtempo, framtidstankar

Ekenabben idag, 25 grader, lyckliga barn, nöjda vuxna.
Varje lördag är en nedstigning i ett annat tempo. Jag försöker tillämpa det varje helg. Trots ljuvlig sommarvärme kan jag inte cykla idag, det blåser 16 sekundmeter i byarna och eftersom min cykelväg går mellan öppna fält och tämligen nära kusten blir trampandet omöjligt.

Det som hägrar är en sittstund med fika vid Ekenabben invid Hammarsjön. Men i tankarna är jag någon annanstans, eftersom Hugo och hans gäng befinner sig i luften på väg mot Kastrup efter elva dagars Amerikavistelse. Det gäller att stålsätta sig och inte börja ringa och ställa frågor redan idag. Nyfikenheten får stillas senare.

I skuggan satt jag och njöt av de skratt och samtal som hördes runtom.
Nu är det precis en månad till jag får min första pensionsutbetalning. Det innebär också att jag med bättre samvete kan stiga ner i det lugnare tempot. Ingen kan förvänta sig ekonomiska eller andra stordåd av mig. Det enda jag under 2013 ska spara till är tryckningen av höstboken (och det jag betalar får jag tillbaka när boken börjar sälja). Resten får vara flytande och tas som det kommer. Det tror jag passar mig.

Oavsett om framtiden erbjuder bekymmer, ohälsa och annat så tar jag det med ro. Böcker kommer och går. Böcker byter ägare och några slantar flyter då och då in. Just nu är det min sommarrea som ger lite till mat och dryck. Jag är så nöjd man kan bli. När jag nätvägen kikar ut över världen ser jag att det händer avgörande saker i Portugal, Australien, Storbritannien/Ryssland och Skottland, för att nu bara plocka fyra ur flödet.

Det nödvändiga: stolar, termos, kaffekoppar och något att äta i sommarvärmen.
Ikväll ska jag bekanta mig med de två dokumentärerna om Wagner. Annars är det helt tyst i högtalarna här. Bara vindens tjut och fågelsången hörs genom de öppna fönstren.

2 kommentarer:

annannan sa...

14 grader och regnskurar i Porto idag!

Inre exil sa...

Kom hem till Skåne och njut!