fredag 3 maj 2013

4 maj - vi får inte glömma, inte ens vi som inte var med på den tiden i det landet

På spårvagnen till Hellerup jublar man den 4 maj 1945
Ja, det är bara några timmar kvar till fjärde maj. Man kan läsa på här.
"Befrielsesbudskabet fra BBC den 4. maj 1945 udløste en eksplosion af glæde og begejstring overalt i Danmark. Frygten for at tyskerne ville udkæmpe en meningsløs slutkamp på dansk jord viste sig ubegrundet, og modstandsbevægelsens styrker kunne overtage kontrollen med Danmark og hilse de britiske befriere velkommen i et land, som trods alle afsavn og ofre var sluppet nådigt gennem krigen."


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är verkligen viktigt att minnas. Och detta ligger egentligen inte särskilt långt tillbaka i tiden om ser på det ur ett historiskt perspektiv. Knappa sjuttio år är ingen tid ur denna synvinkel.

Jag brukar ibland slås av detta när jag går vid Konglige teater eller Kongens Nytorv i Köpenhamn - att här marscherade nazityska ockupationstrupper, här på denna danska jord jag nu trampar. Och man känner historien svepa förbi samtiden som en skugga.

/Frederick

Inre exil sa...

Frederick, just den tanken slog mig i mycket unga år därför att min pappa alltid påminde oss när vi var där. Nästa gång kommer det förmodligen att se annorlunda ut, men för våra barnbarns barn kommer en berättelse av samma sort att vara viktig.