Oswald Spengler: Avgörande
år. Tyskland och den världshistoriska utvecklingen (Natur och Kultur 1934,
översättning av N.G. Liliequist)
Oswald Spengler: Människan och tekniken. Bidrag till en livsfilosofi
(Hugo Gebers förlag 1931, översättning av Kerstin Måås)
1930-talets litteratur om politik och ideologi rymmer många spännande titlar.
När jag köpte hem de två volymerna av Spengler var det för att jag bättre ville
förstå hans plats i offentligheten under de avgörande åren fram till nazismens
maktövertagande. På Natur och Kulturs förlag utgav man samtidigt Alf Ahlbergs Varför
segrade nationalsocialismen? Och hans bok Arbetarrörelsen och fascismen
i Italien utkom samtidigt. Två andra titlar var José Ortega y Gassets Massornas
uppror, som jag också kom över, samt Severin Christensens Riktlinjer för
ett rättsmoraliskt grundat, nationellt statsliv. Den senare presenterades
med orden ”Här är en bok för högermän, liberaler, socialdemokrater,
kommunister, syndikalister och – vildar. Men också för ungdomens och folkets
fostrare, lärare och andliga ledare. Här framlägges nämligen ingenting mindre
än en vetenskaplig, objektiv moral och riktningen för en statsorganisation
byggd på denna.”
I essän Världskrigen och världsmakterna ur Avgörande år skrev
Spengler:
”I denna övergångstid, en tid av formlöst ’mellan tiderna’, som sannolikt ännu
icke på långt när nått sin kulmen av förvirring och kortvariga kombinationer,
avteckna sig helt svagt nya tendenser, som visa bortom den på en fjärmare
framtid. De makter, som äro bestämda att föra slutstriden om herraväldet på vår
planet, börja nu taga gestalt till form och läge, och av dem kan och skall
blott en giva namn åt imperium mundi, om icke ett ohyggligt öde förintar
det, innan det tagit fullbordan.”
Skrivet i början av 1930-talet ekar dessa ord kusligt när de läses idag. Kanske
var det nationalsocialismens tusenårsrike han tänkte sig som världshärskaren. I
så fall får man ge honom rätt, det fick ett ohyggligt öde, inte bara för det
egna folket, utan för alla de många miljoner som gick under med det.
”Slutstriden” skulle visa sig vara en historiskt sett kort period där alla
stolta paroller snabbt byttes mot mordmaskinerier, ond bråd död och förintelse
som sträckte sig långt bortom det egna landet. Imperium mundi blev ett
delat land i andra makters händer. Är det inte just det som är den viktiga
lärdomen? När Milosevic ville stärka det serbiska greppet om Jugoslavien och
han startade krigen mot Kroatien och Bosnien, i förlängningen också mot Kosova,
förlorade serberna nästan allt. Kvar finns det minsta Serbien man kan tänka
sig. Tyskarna och serberna delade samma öde efter att de storslagna
nationalistiska projekten havererat.
Spenglers andra bok handlar mer om hur vi människor förändras av det moderna
samhällsbygget, hur maskinkulturen påverkar och formar oss. Från bokens
baksidestext vill jag citera ett illustrativt stycke:
”Sin svartmålning slutar Spengler med en uttrycksfull och vältalig bild. Det är
soldaten som stod kvar på sin post i Pompeji därför att ingen avlöste honom och
dödades av lavan hellre än att svika sin plikt. Det är, menar de store tyske
filosofen, en motsvarighet till hela vår västerländska kulturs ofrånkomliga
öde.”
Spengler själv resonerar kring frihet och tvång i relation till tekniken och
skriver:
Efter att ha resonerat så, tämligen sakligt, närmar han sig ändå en dom över
detta samhälle. Han säger att maskinkulturen är en högkultur. Men:
”Varje hög kultur är en tragedi, människans historia i sin helhet är tragisk
(…) Världens herre blir maskinens slav. Den tvingar oss, alla utan undantag,
antingen vi vilja eller ej, att löpa framåt på dess bana.”
Och alldeles mot slutet påminner hans undergångsteori om vilken modern
tv-reporter som helst, i den politiskt korrekta synen på tillvaron, och det
ekar av något som kunde kallas profetia:
”Inom några få årtionden ha de flesta stora skogar försvunnit och förvandlats till tidningspapper, och därmed inträda förändringar i klimatet, som skada åkerbruket för hela befolkningslager (…) Allt organiskt dukar under för organisationen, som griper allt mer omkring sig. En artificiell värld förgiftar och kommer i stället för den naturliga. Civilisationen har själv blivit en maskin, som gör eller vill göra allting maskinmässigt.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar