![]() |
| Foto: Astrid Nydahl |
”Jag lever i en frivilligt vald och accepterad minoritetssituation, jag skulle lika gärna kunna kalla den: världsminoritetssituation,
och om jag ville ge en mer exakt definition av denna
minoritetssituation skulle jag inte använda rasmässiga eller etniska
begrepp och inte heller religiösa eller språkliga. Min accepterade
minoritetssituation skulle jag definiera som en andlig livsform som har
sin grund i den negativa erfarenheten.” (Imre Kertész, översättning av
Ervin Rosenberg)
Vill man lära sig av författarna som i den judiska traditionen ser tillbaka på pogromerna och massmorden kan man med fördel välja just Imre Kertész. Hans texter, oavsett när de är skrivna, kastar ett ljus över det skeende vi själva bevittnar. Hur förhålla sig till mördarna?
Vill man lära sig av författarna som i den judiska traditionen ser tillbaka på pogromerna och massmorden kan man med fördel välja just Imre Kertész. Hans texter, oavsett när de är skrivna, kastar ett ljus över det skeende vi själva bevittnar. Hur förhålla sig till mördarna?
Imre
Kertész talar om ett accepterande av "minoritetssituationen". Han gör
det därför att han vet att man kan befinna sig i minoritet oavsett vad.
Det behöver, som han säger, inte definieras "rasmässigt" eller med
"etniska begrepp och inte heller religiösa eller språkliga". I minoritet
befinner man sig när man analyserat situationen och dragit lärdom av
den. Kertész levde i en tydligt markerad minoritet i det kommunistiska
Ungern. När landet befriades från Berlinmurens isolering lämnade han så
småningom för Tyskland. Sedan vände han, gammal och sjuk, tillbaka till
Ungern, för sin sista tid i livet.
Oavsett var han slagit sig ner, levt och arbetat, har han befunnit sig i minoritetssituationen. Därmed har han delat villkor med alla andra som definierar sig som en minoritet; de som frivilligt valt ensamheten, de som valt att avstå konsumism och popkultur, liksom de som av sociala eller andra skäl stötts ut ur en gemenskap de fötts in i, därför att de valt en kontroversiell väg i ett eller annat avseende.
Oavsett var han slagit sig ner, levt och arbetat, har han befunnit sig i minoritetssituationen. Därmed har han delat villkor med alla andra som definierar sig som en minoritet; de som frivilligt valt ensamheten, de som valt att avstå konsumism och popkultur, liksom de som av sociala eller andra skäl stötts ut ur en gemenskap de fötts in i, därför att de valt en kontroversiell väg i ett eller annat avseende.
Men det som alltid skiljer sådana minoriteter från den judiska är att de första alltid kan väljas inom ramen för en anonymitet,
medan de islamistiska mördarna alltid söker upp och dödar judarna, just
för att de är - judar. Kertész kallar sitt val frivilligt, förvisso,
och hans andliga livsform bygger på "den negativa erfarenheten", och
därmed har han sagt att hans val har att göra med det judiska ödet. Ändå
måste man komma ihåg att den islamistiska ideologin alltid har oss
andra, oavsett vilket folk vi tillhör, som måltavlor, eftersom det som
förenar oss är att vi är otrogna, orena och därmed betraktade som
"fiender" till profeten. Vi är kuffar.
Efter varje massaker är det viktigt att påminna sig själv och andra om detta.
Efter varje massaker är det viktigt att påminna sig själv och andra om detta.
.jpg)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar