I sin kritiska biografi
Searching for Cioran skriver Ilinca Zarifopol-Johnston (1952-2005) om
honom som människa och filosof, formad av de tidiga åren i Rumänien. Eftersom
författarinnan avled innan hon var färdig med sin biografi har maken,
professorn Kenneth R. Jonhston fullbordat boken och tillfogat hennes
arbetsdagbok, som handlar om Ciorans sista år i livet i Paris och hennes egna
resor till Rumänien i jakt på material för biografin. På så sätt belyses
Ciorans författarskap och filosofi från två sidor av hans liv; det tidiga som
ung i Rumänien och det sena och det allra sista i Paris. Bokens spännvid är
unik och ger oss bilder av en stor författare och filosof som helst av allt
hade velat glömma och förstöra sina tidigaste texter, eftersom de röjer hans
flirt med fascismen.
I Sverige blev Cioran mer bekant för en läsande krets med utgivningen av Om
olägenheten i att vara född. Senare kom Bitterhetens syllogismer,
Historia och utopi och På förtvivlans krön. En djupgående intervju
publicerades i Gabriel Liiceanus Apokalypsen enligt Cioran. Trots dessa
översättningar tycks Cioran ändå ha förblivit det vi numera i Europa
karaktäriserar som ”smal”. Han har aldrig placerats i några av bokhandelns
staplar, aldrig toppat några försäljningslistor eller varit huvuderbjudande
från några bokklubbar. Hur ska man tolka det? Ska man betrakta Cioran som en
författarnas författare och en filosofernas filosof? Nej, jag tror att det är
att underskatta hans betydelse. Istället tror jag att Cioran idag spelar samma
roll av illusionsbefriad vedersakare av den moderna människan som en gång
Nietzsche eller Schopenhauer gjort. Hans texter har ett slags långtidsverkan
som är jämförbar med poesin, de överlever med råge hans egen generation och har
förutsättning att bli klassiker i egen rätt.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar