söndag 24 mars 2013

Söndag förmiddag vid havet

Tidigt på förmiddagen stod jag vid Östersjökusten med kaffe. Längs hela strandlinjen fanns den hårt packade issörjan och inne i strandskogen låg snön alltjämt täckande. Utmed stranden flanerade människor sakta. I horisonten såg jag den del av Österlen som mynnar ut vid Stenshuvud.

Vaknade alldeles för tidigt idag av en sångfras, bevarad långt bak i minnet: "Hav o hav/ Vida hav/ För min son tillbaka" och kunde höra Arjas röst från samarbetet med Mikis Theodorakis. Lars Forssell skrev de fina svenska texterna. Men hur jag än letar hittar jag inte den sången på Youtube. Men jag låter den fortsätta sjunga inne i mig, särskilt nu efter utflykten.



Mitt minne spelade mig ett spratt. Den sången sjöngs av Lena Granhagen. Och den svenska texttolkningen stod Cornelis och Theodor Kallifatides för.

I eftermiddag börjar jag arbeta med ett stycke "undersökande journalistik" (nåja, den är varken det ena eller det andra, men den gräver fram lite saker som i alla fall inte jag själv var mer bekant med än rent media-ytligt).

Inga kommentarer: