söndag 3 mars 2013

Om behovet av inspiration

Landön i lågvatten. Foto: Astrid Nydahl
Både igår och idag har jag befunnit mig ute vid Östersjön, igår vid Landön och idag i Tosteberga hamn. Hamnbassängen är fortfarande istäckt men annars lyser havet blått emot oss.

Det är platser som dessa jag får inspiration av. Inspirationens förutsättning är vilan och friden. Att ta ett steg bakåt och försöka hitta en lugnare andning. Det lyckas nästan alltid.

Sabatina James i Köpenhamn igår. Foto: Snaphanen
Men inspiration kan man också få av människor. Igår var det möte i Köpenhamn med Sabatina James (i Trykkefrihedsselskabets regi). Jag hade inte möjlighet att delta men har från Steen/Snaphanen fått en serie bilder. Man behöver inte titta länge på dem för att förstå att hon är en karismatisk och inspirerande människa. Hon har förstås fått ett pris på sitt huvud av islamisterna. När texter dyker upp kommer jag att berätta mer om den här pakistansk/österrikiska kvinnan och hennes öde. Men här kan man läsa en av hennes egna texter.


Inga kommentarer: