tisdag 15 oktober 2013

Kaj Svensson: Regn över Kraków (Litteraturtjänst/Kulturtjänst)

En gång i tiden var jag Helsingborgpoeten Kaj Svenssons förläggare. Redan på 1990-talet utgav jag hans samling Phaneron. Numera förhåller det sig inte så. Jag driver nämligen inget förlag mer. Men om jag gjort det skulle jag med glädje ha utgivit hans nya diktsamling, Regn över Kraków. Det är nämligen en riktigt fin samling, förankrad i ett Europa som allt mer avlägsnar sig från rötter och traditioner, i krampaktiga försök att tillfredställa nya och nygamla slutna läror och tankesystem. Men vårt samtida Europa är också en blandning av museum och kulturellt/ arkitektoniskt barbari. Svensson rör sig mellan metropoler och hålor och hans blick är vänd både utåt, mot geografin och monumenten, och inåt, mot medvetandet och känslorna.

"Du söker mystiken, det okända/ på varje resa, i varje stad; / bland ruinerna, i barerna; / framför Vermeers mjölkupphällerska, / Picassos blå hemligheter; / eller Max Walters fruktansvärda månskära... / Du vill famna världen/ men vill världen famna dig?"

Det är just i en dikt som denna jag citerar, Dubrovnik, som det resande paret hela tiden, medvetet eller omedvetet, också vistas i något som bäst kan beskrivas som kulturhistoria. Är det inte så man måste göra? Eller räcker det att bara ansluta till solsemesterskaran som klär av sig och häller upp drinkarna direkt?

"En ganska stillsam restaurang/ i Kraków en sen sommarkväll.../ Ett enda möte mellan två ord var nog/ för oss att börja tala om livet/ Det var en röd ros på en silverkedja/ som förde oss samman - Nästa / kväll var det samma sak: vi berörde/ varandra med ord och uppriktighet; / allt verkade möjlig, allt var redan känt - / och nattens måne bar hoppets ljus"

Ja, det är ett annat sätt att resa, detta att hellre söka klassisk kultur och i det belönas med möten. Jag skulle, om jag alltjämt kunnat gå mer än korta sträckor och uthärda ljuden och tempot, velat fortsätta så, i mitt Lissabon, mitt Black Country, mitt Jerusalem och bortom det välkända, kanske också till Svenssons Kraków när det regnar... Å andra sidan kan man alltid resa i poesin!

*

Blir du nyfiken på Kaj Svenssons nya bok kan du sända en rad till thomas.nydahl@gmail.com så förmedlar jag kontakten.