Fjädrar som fastnat i växt, 10 april 2016. Foto: Astrid Nydahl |
Det
är just den obehagliga bismakens epok vi lever i. Nyorden klibbar fast vid de
gamla och upphöjs till moralisk standard. Det sker med nödvändighet när vårt
språk blir till politiska vapen för att upprätthålla en bestämd maktordning.
Wolf
Biermann skriver i Daidalos fall (svenska 1992 i Per Landins
översättning):
"Slavar
talar helt enkelt slavspråk, det är inget att säga om! Den som gör sig lustig
över det måste själv ha vågat opponera sig. Och den som öppnar käften får den
ibland tilltäppt. Det vet jag av sorglig erfarenhet."
Brecht
och Biermann fick båda erfara hur deras tyska språk gled in i godhetens och
tyranniets sfär. Två olika epoker, delvis sammanvuxna kring nazismens fall och
DDR:s grundande, men samma fenomen. Vilka lärdomar har vi dragit av det? Inga
alls verkar det som. Också i de formellt demokratiska, parlamentariska
samhällsordningarna ser vi hur makten medvetet och med yttersta raffinemang
använder språket som maktmedel.
Ordet "god" är förstås alltid med i det, som en underliggande harmonisk ordning som varken rubbar eller förför. Den bara finns där och det är upp till oss att identifiera oss med den. Vi har många gånger - inte minst det senaste halvåret - sett hur förskjutningarna gör diskussioner i princip omöjliga. När den politiska hydran smälter samma till ett odjur med sju huvuden kan man inte argumentera mot de politiker och journalister som kallar det "stabilitet", "ordning", "lösning". Det är ju varken det ena eller det tredje.
Fjädrar som fastnat i växt, 10 april 2016. Foto: Astrid Nydahl |
Ordet "god" är förstås alltid med i det, som en underliggande harmonisk ordning som varken rubbar eller förför. Den bara finns där och det är upp till oss att identifiera oss med den. Vi har många gånger - inte minst det senaste halvåret - sett hur förskjutningarna gör diskussioner i princip omöjliga. När den politiska hydran smälter samma till ett odjur med sju huvuden kan man inte argumentera mot de politiker och journalister som kallar det "stabilitet", "ordning", "lösning". Det är ju varken det ena eller det tredje.
Vem av oss gör som Biermann, "öppnar käften för att få den
tilltäppt"?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar