söndag 27 september 2015

Helgvandringar, helgsittningar

Hampstead Heath, London i september 2015. Foto: Astrid Nydahl










Jag reser mig bara upp för att vandra. Under lördagen ute vid Östersjön. Vi hade hittat en öde vik och var där i tvåsam frid. Då kom en bil till, ur klev en ung man med Göteborgsdialekt. Han sa: "Jag har kört 24 mil nu, så jag kan väl få fiska här utan att störa er." Vi hälsade honom välkommen, han bytte om och gick rakt ut i havet. Så småningom drack vi det sista kaffet och återvände hem.

Här hemma är det två saker: olika tillagningar vid spisen. Astrid gör äpplekakor och äpplepajer och marmelad på olika bär. Jag gör en fläskgryta med äpplen och lök. Kronan på verket fick bli ett kilo sillfiléer som jag vändstekte i smör. De ska bli kvällsgodis några kvällar framöver.

Resten är korrekturläsning. Det tar sin tid. Jag vill inte att några fel ska följa med till tryckeriet. Och medan jag läser undrar jag hur det kunde bli en hel bok av detta, mitt i sorgen efter Tobbe. Kanske var det just därför den blev skriven, som en motkraft, som en smula liv i förruttnelseprocessen (min, den inre).

Malmöboken går fortfarande att förhandsbeställa till det lägre priset (250:- inklusive frakt) med en rad till thomas.nydahl@gmail.com


Tack till alla er som redan gjort det. Snart är det måndag och då beställer jag lådorna med bokkuvert.


Inga kommentarer: