onsdag 2 september 2015

Folkviljan

I pöbeltider finns det anledning att ifrågasätta folkviljan. Vilken är den? Jag tror inte att den finns annat än som destruktiv massföreteelse.

Stevecutts.com
Det är väl bara att sätta sig på ett kafé och se sig omkring. Eller ta tåget två stationer. Folkviljan är idag den tuktade pöbelns samsyn, den som förmedlas mobilslaveri-vägen och som formulerades redan i Life of Brian: "Yes, we are all individuals!"

Jag har haft en förfärlig vecka hittills. Har stått i ett medialt korsdrag som för min del nu är över. Jag vet vad jag läst, jag vet att jag citerar korrekt och ändrar ingenting, inte ens för att tillfredställa förlagsredaktörer som nervöst fruktar att bli stämplade som "islamofober".

När det gäller krönikören som nu - med Expressens och AFA-"vänsterns" hjälp - alla känner namnet på har jag inget att tillägga. Alltsedan hennes första krönikor har jag sagt att jag finner dem vulgära, propagandistiska och blott banala spegelbilder av kvällspressens förljugna löpsedelskultur, till gagn för ingen och inget. Att de blivit så populära beror förstås på att de talat till just den avgrund som kallas "folkviljan".

Inga kommentarer: