fredag 30 augusti 2013

Hälsan. Kort redogörelse

56 år före diskbråcket, Seved i Malmö
Med dagens post fick jag en kallelse till magnetröntgen av halsryggen med anledning av diagnostiserat diskbråck. Jag läste det tre gånger för att förvissa mig om att jag läst rätt: den 8 oktober skulle jag vara välkommen!

Ha ha, nu fick jag se vad som händer mer konkret i det skånska landsting som lovat guld och gröna skogar ända bort i Afghanistans bergsbyar och Somalias öknar.

Min dotter blev igår inlagd för en akut operation. När jag ringde henne idag fick jag veta att de "inte hunnit med" henne. Hon ligger, fortfarande obehandlad, sedan i förrgår, och väntar på operationen. Därför är jag idag mest upptagen av hennes öde. Men måste samtidigt ta tag i mitt eget.

De ansvariga hade nog tänkt sig att jag skulle gå här i en månad och två veckor och knapra morfin innan jag ens skulle bli undersökt. Det tänker jag inte finna mig i. Jag ska i alla fall bli behandlad som om jag vore en till Kristianstad nyanländ gammal man!



10 kommentarer:

Håkan sa...

Thomas, du får väl ändå försöka förstå att vi måste först ta hand om resten av världen innan du får hjälp. Igår cyklade jag ut på söder i Helsingborg, eller var jag i Bagdad, jag vet ärligt talat inte? Men en sak vet jag, de får mer i pension än vad min egen mor får. Men att vara "god" är härligt. Jag sover så gott om nätterna i min koloni.

Håll ut. Oktober är snart. ;)

Allt gott,
Håkan


elina sa...

Gör dig omöjlig och ofreda sjukvården, din husläkare, fråga efter återbudstid, gärna varje dag så de ger upp. Eller gå till akuten och skrik. Eller lek papperslös. Det sistnämnda kan vara mest givande.

Birgitta sa...

Har fått vänta TVÅ månader och TRE veckor på en myokardscintigrafi som skall visa vilka kärl kring mitt hjärta som är förkalkade och måste ballongutvidgas!!! Det visar på den stora bristen i svensk sjukvård idag....det kommer att vara TRE månader innan jag får slutdomen och möjligen behandling

Fransyskan H sa...

"Eller lek papperslös. Det sistnämnda kan vara mest givande".
Vilken otrevlig stämning här är ikväll. Var det verkligen vad du ville Thomas, med "nyanländ" gamling". Trâkigt.

Icke troende ateist sa...

Jag är behandlad på USÖ (Universitetssjukhuset i Örebro) för "mannens sjukdom" för drygt två år sedan. Inga ledtider var längre än tre veckor, så det finns landsting som fungerar.

Men nu läser jag att man måste installera säkerhetsutrustning på akuten på USÖ; vad månde bliva..

Anonym sa...

Hej Fransyskan! Med mest givande menade jag snabbare tid, inget annat. Det är verkligheten. Det var ingen värdering på något sätt. Tolka inte. Tack!

Inre exil sa...

Tack till er alla för kommentarer.

Helena, situationen är i Skåne nu så katastrofal för att de styrande politikerna inte tycks förstå att resurserna knappast räcker till fler nationers befolkning än den egna. Den minst sagt slappa attityden till en skattefinansierad vård får konsekvenser för oss alla. Jag rekeommenderar dig att studera det skånska exemplet. Jag är dessvärre alltför bekant med det. Så min formulering kvarstår. Jag tänker insistera på att bli behandlad som just den medborgare jag är, med ett långt arbets- och skattebetalarliv bakom mig.

Fransyskan H sa...

Jag har full förståelse för att man kan störas av att inte få bli behandlad i tid etc på grund av att det finns många invandrare som samtidigt som en själv tar del av vården. Men hävdar man att det skulle gå SNABBARE, eller vara mer givande om man föredrar uttrycket, om man är papperslös, så är man ute på annan is som jag har svårt att gå på. Min mening är inte att tolka men att ställa frågan: är det verkligen, verkligen så?

Inre exil sa...

Helena, jag antar att du ställer frågan till Elina ovan (det är hon som svarat dig, trots att hennes namn inte syns i den andra kommentaren).

Jag svarar dig ändå: utifrån mitt perspektiv så är det förstås ingen, papperlös eller ej, som får snabbare vård. Det jag vill peka på är att den stora tillströmningen i och med den nya lagen från 1 juli i år, gör att sjukvården går på knäna. Det finns inte resurser att ta emot så många människor. Invandrare är förstås en helt annan kategori, om de invandrat och nu är svenska medborgare. Jag tänkte på tillströmningen efter 1 juli, den som nu upphöjts till högsta gällande princip och som omfattar både sjuk- och tandvård.

elina sa...

Jag vet inte vart namnet försvann, var inte meningen att vara anonym i svaret till Fransyskan H.

Ja, det kan gå snabbare som papperslös, har sett det på min vårdcentral av en slump när jag var där med min gubbe och kön till akutläkare var lång. Kanske beror det på att personalen är rädda att bli utpekade som rasister och försöker då åtgärda omgående? Har fått viss hint om det. Vet inte. Illa är det i så fall.

Det finns ju en del rapporter om att köerna har ökat just på grund av vårdsökanden invandrare eller besökare, men jag spar inte den typen av länkar så jag kan inte hänvisa dig till att läsa.

Så min rek. står kvar. Ofreda vården på något sätt om du vill få snabbare tid.