tisdag 13 augusti 2013

För tisdagens kväll eller onsdagens morgon redan nu, ett credo av Frank Martin



Istället för ord. Jag lägger detta i bloggen medan åskan sveper över mig och regnet piskar mot halvöppna eller stängda fönster, för tredje timmen i rad, och jag har ägnat hela tisdagens sena timmar åt mat: jag har lagat en lammgryta som räcker till fyra stora middagar, jag har rensat och skalat nyplockade morötter och rödbetor, jag har tagit mig an den inlagda gurkan och hela spannen full med sill, jag har på alla sätt förberett mig och de mina på den tidiga höstens fina mörka kvällar, med god mat och goda samtal. Allt annat förbleknar just nu. Därför ber jag er att i all stillhet lyssna och avsluta tisdagen eller påbörja onsdagen med detta credo. Jag saknar just nu de ord som handlar om kultur, politik, religion eller sociologi. Jag tystnar vid min källa och bara lyssnar.

Vill man bekanta sig med kompositören kan man börja här. Och så vill jag tacka Einar som var min vägvisare idag.

1 kommentar:

Einar J sa...

Åh, det där var ett mycket fint framförande av credot i Martins mässa för dubbelkör!
Men vi är ju också en körnation av guds nåde.