lördag 6 juli 2013

Vilks, vila, villfarelse

Här sitter jag invid en snart sjunken liten eka. Det är lördag. Det är vila i tystnaden för här vid Ekenabben består sällskapet bara av två danska män som ska fiska. Sirenerna från motorvägen når hit. Annars bara fågelsång, en ekorre som klättrar i träden runtom mig. Jag vet att Vilks vernissage började klockan tolv idag, men vi valde av avstå den och ska istället åka ner i veckan och verkligen titta på målningarna hans.
Aldrig denna sommar har väl himlen varit så blå som idag. Men när jag läser Kvällspostens egen ideologi-polis får jag sura uppstötningar. Det han skriver om Vilks är rent fysiskt motbjudande:
"Vilks utveckling är bara att beklaga. Han befinner sig nu vid vägs ände, ivrigt påhejad av islamfientliga krafter. Jag tror att det var ett misstag att de ledande institutionerna och gallerierna i Sverige inte gav Vilks sitt fulla stöd då han blev censurerad och sedan mordhotad. Om exempelvis Moderna Museet eller något tongivande galleri låtit ställa ut de religionskritiska men humoristiska teckningar som han gjorde till "Oh my God" så hade verkligheten sannolikt sett annorlunda ut. Det hade varit en hård markering mot islamistiska fanatiker: Med hot kommer ni ingenstans! Dessutom hade Vilks kanske sluppit hamna i knäet på SD och andra islamfientliga grupperingar. Men nu är det tyvärr för sent. Nu vandrar han i dödsskuggans dal omgiven av sina livvakter."
Om vi ska använda samma terminologi som Kvällsposten-polisen kan jag bara konstatera att han själv måste betraktas som "islamvänlig" vandrare på den ändlösa väg som ibland leder direkt till maktens boningar. Utan livvakter. I mina ögon vägleds han av villfarelser. Själv betraktar han säkert sina skriverier inte bara som högsta mode, utan säkert också som högsta moraliska och humanistiska ställningstagande i knäet på Nya Vänsterpartiet Social-Moderaterna.
Uppdatering: När klockan går mot sex kan vi konstatera att allt gick lugnt till på Vilks vernissage. Jag antar att anti-fascistiska brigaderna nu är sommarlediga för att sippa champagne i de strandnära villorna i Falsterbo och andra fina orter.
 

Inga kommentarer: