lördag 13 juli 2013

Vilks, Malmö, ungdom och annat

Här började jag mitt vuxenliv. Jöns Filsgatan 18. Gamla väster i Malmö. För 44 år sedan, när jag var 17 år, flyttade jag in här med min kompis Claës. Det finns ton av berättelser. Men just nu ville jag bara säga att jag idag är oförmögen att uppfylla nattens löfte om en större Vilkstext. Jag ska iväg till Hälleviks kulturdag och får avstå skrivandet - det blir först senare jag kan samla mig till den texten. Men jag vill säga att det var befriande att få gå runt i galleriet och se hans målningar i lugn och ro.

Efter René Magritte: Claivoyance (Self Portrait) 1936. Detta är utställningens enda målning där hunden spelar en central roll. Resten av målningarna låter hunden vila i något hörn eller inbäddad i en miljö där man först inte ser den. Återkommer till ämnet.
 
Nog tycker jag, trots speglingar och andra omöjliga omständigheter att det här porträttet hör till utställningens toppar. Det är Malmömoskéns egen religionsdirektör vi ser. Och Vilks har med sin nästan ömsinta attityd gett målningen namnet Becirov. Kort och gott. Originalmålningen heter St Lukas målar jungfrun och gjordes av Guiseppe Antonio Petrini (1677-1759). Den renässanslika målarfurste som fått Becirovs ansiktsdrag ser nöjd ut med det han just skissat i bakgrunden och som man lätt kan gissa sig till. Handen skulle förstås inte vara med, men ger väl ändå miljökänsla åt denna taffliga digitalkamerabild. 

Inga kommentarer: