onsdag 24 juli 2013

Ny recension av Medborgaren, makten och moskén

Tripoli, Libyen i april 1983. Foto: Thomas Nydahl
Idag tar sig Björn Kohlström, Bernur, an min nya bok. Kohlström skriver som gamla tiders kritiker, med en redovisande stil och med de egna ståndpunkterna. Han visar att han läst böckerna han skrivit om och egentligen betyder hans recensioner mer för mig än de flesta. Här kan ni förstås läsa hela hans text, men jag vill ändå citera tre stycken ur texten:
"Jag tror att det är så här: Nydahl är en sträng herre, och det har gett honom åtskilliga fiender, som plockar enkla poäng i att likställa hans texter med nationalism. Den här strängheten får man lov att acceptera om man ska bemöda sig att läsa. I flera år har han nu varnat för islamiseringens konsekvenser, varit en av ytterst få som har tagit i detta kontroversiella ämne."

"Liksom vi har kunnat följa hur den arabiska våren byttes ut i bister höst, med allt större inskränkningar för invånarna, liksom ett bevis på att optimismen aldrig får sista ordet. Den kvävs av egoismen, av traditionen, av makten. Denna makt som Nydahl skriver i polemik mot, denna makt som bygger på vidskepelse och fördom, ren och skär okunskap eller rentav idioti. Det är upplysningens ideal som Nydahl ställer sig i tjänst hos, och då duger det inte för meningsmotståndare att svepa fram rasistkortet. Upplysningens ideal ser bara människans bästa, och ser framför allt bara människor, där andra ser problem."

"Det är alltid uppfordrande att läsa Nydahl, något som har med strängheten att göra. Men ofta också ett uppvaknande. Här får vi till exempel en förklaring till hur så många greker röstade på Gyllene gryning, något som upprört många svenska kommentatorer: de satsar stort på välgörenhet och folket i Grekland ser dem som de ansvarstagande politikerna när de andra sviker. Här finns en parallell till Nazi-Tyskland, och det vore på sin plats för många krönikörer att sluta bli så förvånade."
Jag hoppas att hans ord ger boken fler läsare. Kanske är det för varmt just nu, men boken finns utgiven och det är bara att skriva mig en rad för att få den hemskickad för 150:- inklusive porto. Jag finns på thomas.nydahl@gmail.com