söndag 28 juli 2013

Domus-dansen. Sista chansen

Vi vet alla att Domushusen ser likadana ut i hela Sverige. Vi vet alla att de var "föregångare" när det gällde att förstöra våra städers centrala delar. Under söndagen tog jag mig in till stan för att ta några blygsamma bilder på Kristianstads Domushus.Skälet är enkelt: om en dryg månad rivs hela rasket och butikerna flyttar in i det nya, anskrämliga Galleria Boulevard (som i ännu högre grad förstör en vacker 1600-talsstad). Utmed husets sidogavel ser man fortfarande resterna av det Resecentrum som rivits. Men bara ettans stadsbuss, Åhus- och Bromölla-bussarna stannar här numera. Senare i höst kommer den nya busslänken att invigas och då förändras (till det bättre) hela regionens och stadens kollektivtrafiknät. Det ser vi fram emot efter två års trixande och gropar i centrum. Busschaufförerna, som fått kämpa sig fram genom trånga gränder, drar säkert en lättnadens suck.

Bilderna lägger jag ut här. Alltid är det någon som finner dem historiskt intressanta när huset väl är borta.

Som bild av söndagen i en svensk stad tycker jag också att den här är talande och representativ. Stadium och Domus har öppet. Nästan inga människor alls. Men går man ner till vänster utmed det gräsliga Sparbankshuset kommer man fram till ett torg. Där hade idag uteserveringen på La Cuccina öppet och jag satte mig under ett parasoll och drack ett glas vitt vin. Där fanns det också några människor. Så jag försjönk i den blygsamma skarans mummel. Men för den som en gång förälskat sig i södra Europas städer är det hopplöst omöjligt att förlika sig med den svenska ökenstad som uppstår så snart butikerna stängt.

Vill man se en helt annan skånsk byggnads- och kulturhistoria kan man idag läsa hos Steen R. om "Skånes lyksaligheder".



4 kommentarer:

Leonardo sa...

Jag gjorde lumpen i Kristianstad under början av 50-talet. Då var de de centrala delarna av stan en levande och hemtrevlig miljö. Idag känner jag bara sorg och vemod över allt som förstörts och som ersatts av en mängd sterila och döda ytor. Hur kan man tro att människor ska trivas här? Förstörelsen kan nästan beskrivas som nidingsdåd.

Gabrielle Björnstrand sa...

"det gräsliga sparbankshuset" ja, och allt annat gräsligt. Fan ta dem!

Men bra din senaste text; tycker om att bli påmind om Adorno; den av kulturfilosoferna som kändes mig närmast när jag läste litteraturvetenskap.

elina sa...

När man åker runt i Sverige hamnar man i likadana gallerior med samma affärer och fik. Ett slags nya "Domus". Ibland blir man villrådig och tror sig ha åkt tillbaka i stället framåt.

Markus N sa...

Det är lustigt men jag kommer att sakna Domus, denna fula byggnad. En del av min uppväxt och ungdomstid i Kristianstad försvinner och kanske är det därför som byggnaden, när jag sluter ögonen och minns tillbaka, blir märkligt vacker. Hoppas någon dokumenterar Domus, inte bara med bilder utifrån utan även inifrån och de människor som jobbar där. För snart är allt historia.