söndag 28 juli 2013

Mellanrumsveckan avslutas

Igår lördag fick jag en så fin kommentar från Elina, att jag flyttar upp den här i bloggen för alla att läsa. Det handlade om den katastrofala utvecklingen i Egypten, och Elina skrev:
"Olavi Junus, fd lärare på Socialhögskolan och författare levde en tid i Afrika som medlem av en stam. I samtal med stamhövdingen kom frågor om krig fram. Andra världskriget var på tapeten. Hövdingen frågade om någon hade dött. Många, svarade Olavi. Vi brukar sluta med fred när en har dött, svarade hövdingen. Så det är krig i Egypten med gamla sunda mått mätt."
Annars ville jag mest använda söndagsbloggen för att säga att jag lägger en fantastisk mellanrumsvecka bakom mig. Trodde att den skulle bli trälig eftersom jag inte kunde komma till havet alls. Men den blev precis tvärtom. Varje dag har jag varit ute minst tre gånger och cyklat, kortare eller längre turer. Varje dag har jag tagit bussen in till centrum och gjort några små nödvändiga ärenden. I torsdags åkte jag med en av mina döttrar och tre barnbarn till Ivösjöns norra strand, vid Vånga, där de badade och njöt medan jag hukade i skuggan och bara sjönk ner i ett tillstånd av värme och samhörighet. Bara deras glassorgie nere i Vånga by var resan värd. Det är barnbarnen som syns på bilden ovan, där de sitter väntande inför doppen i Ivösjön.

I fredags kväll kom mina två äldsta döttrar på överraskande besök. De hade med sig en liten flaska rött vin och ett strålande gott humör. Det besöket blev en vacker final på den här sommarvarma, vackra och fina veckan. Från och med söndag kväll är huset levande igen. Men blir så bara under ganska kort tid. Det ska bli en Malmöresa till den kommande veckan, av nödvändiga skäl, men annars står allt skrivet i stjärnorna. Får jag bara återse havet en gång eller två blir det också bra.

På bussen hem på lördagen var det bara jag och en av farbröderna i Viby, så vi satte oss tillsammans och språkade. Hans egen definition av det pågående vädret lovade jag spara till barnbarnen:
"Det är så varmt att stenarna i Hammarsjön flyter upp och in till stranden."
Jag lovade honom att göra en kontroll under söndagen. Det log han fint åt.

För övrigt fyller mitt yngsta barnbarn Lykke fem år idag. Jag har just talat med henne i telefon och hon njuter så av uppvaktningarna.

Inga kommentarer: