|
Från en tidigare Vilksföreläsning i den danska Kruttunnan. Foto: Astrid Nydahl |
Medan jag ägnar mig åt Kafkas brev till Milena Jesenska (Pollak) noterar jag att det publicerats två mycket intressanta artiklar om Vilks, hädandet och den mordiska islamismen.
I Dagens Nyheter skrev Elisabeth Åsbrink:
"Blasfemi är
att gå emot rådande normer, att genom ord, bild eller forskning ändra det som
anses grundläggande och livsavgörande. Provocerande?
Respektlöst? Jobbigt? Absolut. När
Madonna ger ut den
ljuvliga låten ”Like a prayer” rasar Vatikanen. I videon förför hon Jesus som
är svart, och på sin ”Confessions tour” kläs hon i törnekrona och korsfästs på
scen. ”Respektlöst,
dålig smak och provocerande”, sade fader Leone från Rom. Blasfemi och ”långt
över det heligas gräns”, enligt kardinal Tonino. Judiska och muslimska
religiösa ledare stämde in. Well, kalla mig en dålig människa, men jag blir
lycklig varje gång jag dansar till den."
Hennes slutkläm är:
"Den som
utmanar den
rådande smaken, det rådande tankesystemet – den konstnär eller forskare som går
emot vår dagliga ström av oskrivna lagar – kanske inte gör världen lugnare och
fredligare. Konstens estetiska kvalitet är kanske inte alltid god. Tillvaron
blir kanske jobbigare, mer komplicerad och otrygg. Men vi ska vara rädda om den ädla
konsten att häda, och beundra dem som vågar utföra den. Utan blasfemi skulle vi
fortfarande tro att solen och stjärnorna kretsar runt jordklotet, och
fortfarande insistera på att vi människor är centrum av universum."
Också i DN skrev
Johan Croneman en krönika, med bland annat följande uppfordrande rader:
"Lars Vilks har inte precis gjort sig folkkär – jag kan inte påminna mig
en så hotad och förföljd och utsatt svensk konstnär med så minimalt
folkligt stöd. Och noll förståelse. Vi får nog delvis tacka delar av ett
aggressivt Kultursverige för det. Åren efter ”Rondellhunden” var han
närmast hånad. Rätt många bör ta sig en titt på vad de skrev då."
I norska vänstertidningen Klassekampen kan man läsa en mycket intressant artikel av Tommy Olsson där han bland annat skriver om konsekvenserna av islamismen framöver:
"I en ikke alt for fjern fremtid vil sannsynligvis
mitt avkappede hode sitte spiddet på gjerdet til Slottsparken, med mitt tomme
blikk snudd mot den sprengte ruin der den amerikanske ambassaden pleide å
ligge. Og folk vil skrive «Jag är Tommy» i facebookstatusen sin, øyeblikket før
det banker på deres dør og de blir revet vekk. Offentligheten vil sitte igjen
med den håndfull skribenter som har insistert på at man skal være snill og grei
og ikke krenke dem som hogger hodet av en hvis man krenker dem. De som holdt
fast i den ryggradsløse holdningen at karikaturene er et utslag av ugrei
høyrepopulistisk mobbing, og at de som skyter på tegnerne i noen forstand er de
virkelige ofrene i saken. Det er jo dessuten så ille fort gjort å krenke disse
folka at det ikke hjelper noe særlig å gå stille i dørene heller – man må bare
senke sitt hode, så lenge det nå sitter festet til kroppen, og vente til det
går over. Men det går jo for faen ikke over; historien har
gjentatt seg til forbannelse siden den 11. september 2001. Den ser, med få
variasjoner, omtrent sånn ut: Spekulativ terroraksjon, mål for aksjonen,
gjerningsmann/menn, antall døde ... og derfra tar media over: 1) Redegjørelse
av hva som faktisk har skjedd. 2) Oppfølging. 3) Forutsigbare kommentarer – forskjellige
statsledere som kondolerer, organisasjoner og trossamfunn som tar avstand, og
bestandig en muslim som uttrykker bekymring for at dette eventuelt vil føre til
«ytterligere stigmatisering» for ham selv og de som er ham nær (det er alltid
en mann, dette, og det blir gjentatt uavhengig av hva eller hvem som ligger bak
den aktuelle aksjonen)."
Man ska förstås läsa båda artiklarna i sin helhet. De är exempel på texter som inte går i islamismens ledband. Och de skrivs, hela tiden, men har en tendens att försvinna i alla kramgoa låtar från kultur- och ledarredaktioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar