tisdag 16 december 2014

Václav Havel: ur Sommartankar - och några ord om varför jag raderat Björn Söderbloggarna

Foto: Astrid Nydahl
"Högerdogmatismen med sin griniga intolerans och sin fanatiska tro på allmänna lärosatser stör mig liksom vänsterns fördomar, villfarelser och utopier. Idag kan vi tyvärr uppleva att en saklig analys av konkreta problem och ett lugnt, fördomsfritt övervägande fördrivs från den offentliga debatten av något slags 'marknadsraseri´. Denna marknadsekonomins 'renhetskult' kan förstås vara lika farlig som den marxistiska ideologin, då den utgår från samma mentala ståndpunkt, d.v.s. från förvissningen att teorin i grunden är klokare än livet och att allt som står i strid med de teoretiska lärosatserna, som undandrar sig eller överskrider, i princip är förkastligt."

*

Något helt annat. Jag har tagit bort mina bloggtexter om Björn Söder och pratet om nationalitet, etnicitet och minoriteter. Ju mer jag såg av detta apspel, desto mer insåg jag att det befann sig på en nivå som jag i själva verket föraktar. Vad bryr jag mig om politikerklassens ord om ditt och datt? Inte ett förbaskat dugg egentligen. Att det går åt helvete har jag förstått i halva mitt vuxna liv. Att det går åt helvete ganska fort nu inskärps i mig för varje ny dag. Så: sakfrågor ska jag med glädje diskutera här i bloggen, som alltid, men det mediala apspelet ska jag inte ens närma mig. Tack ändå för alla era kommentarer under dessa dagar. De försvann ju förstås också när jag tog bort själva texterna.


Inga kommentarer: